Los bericht bekijken
Oud 14 augustus 2008, 08:52   #30
Samsa
Gouverneur
 
Samsa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juli 2006
Locatie: Oostende
Berichten: 1.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Polle Tieker Bekijk bericht
Daar verschil ik toch van mening. Dwang is onontbeerlijk voor een goede opvoeding. Gezien kinderen niet ten volle gebruiken kunnen maken van hun rationaliteit, net als dementerenden, mentaal gehandicapten etc., vallen zij ook buiten de libertarische rechtsfilosofie. Dergelijke sujets vormen in elke rechtstheorie een heikel punt.
ik ken geen enkele volwassen mens die 'ten volle' gebruik maakt van zijn of haar rationaliteit.

overigens ligt de initiële dwang in de libertarische rechtsfilosofie in de lockeaanse eigendomstheorie, alleen wordt dat nooit erkend als zijnde 'dwang'. Hier voor mijn deur ligt een parkje dat -het léf!- staatsbezit is. Als ik me nu een uurtje bezighoudt met daar patatjes te planten, zou ik het recht hebben om iedereen de toegang tot dat parkje te ontzeggen. Onzin natuurlijk, dat zou bijzonder eenzijdig en -jawel- autoritair zijn... dat wist Rousseau al
__________________
"Kapitalisme is allerminst een onderdrukkingssysteem, maar veeleer een selectie van de waardevolsten, het bijeenbrengen van de besten en een sterk ontwikkeld gevoel voor individuele verantwoordelijkheid" - Het VBO had het niet beter kunnen zeggen, maar neen: het is Benito Mussolini
Samsa is offline   Met citaat antwoorden