Discussie: Goed en kwaad.
Los bericht bekijken
Oud 7 oktober 2022, 17:08   #32
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.524
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StV Bekijk bericht
Ik verwachte al een antwoord van jou in deze trend en ik begrijp je standpunt en ga er deels in mee ook want dat is natuurlijk namelijk de natuur.
Maar het is wel zo dat de mens een kuddedier is, die dus met elkaar samenleven en in dat opzicht vind ik de gouden regel het beste.
Mmm, maar waarom kies je voor de Gulden Regel? Heb je het zelf bedacht of is het de basis van ethiek, een vorm van beleefdheid en goed voor je reputatie? Je doet dan niet meer dan er van je verwacht wordt, voor de zekerheid en eigen veiligheid. Niet uit goedheid zoals: " Als iemand u vraagt een mijl met u te gaan, ga dan twee mijlen met hem mee."

De achtergrond van de Gulden Regel werd ook, indirect, onthult door Bert Keizer, arts en filosoof. Hij las The origins of virtue van Matt Ridley (de Britse wetenschapsjournalist, red.) over het groepsleven van primaten: "Je doet iets voor een ander, omdat je in de groep waardering wilt krijgen. Daarvoor moet je betrouwbaarheid uitstralen, of je het ook echt bent is ondergeschikt. Als je het uitstraalt, krijg je een beloning. We zijn investerende altruïsten: je doet nu iets goeds in de hoop dat je later zelf iets goeds terugkrijgt."

Ditt is overigens maar een eenvoudig facet van een persoonlijke moraal. Het zegt niets over de ethiek tussen onderscheiden groepen in de maatschappij, zoals in de (voetbal)wedstrijdsport. Daarnaast menen wij ook nog dat wij het kwaad 'met wortel en tak mogen of moeten uitroeën'.

Laatst gewijzigd door Piero : 7 oktober 2022 om 17:21.
Piero is offline   Met citaat antwoorden