Los bericht bekijken
Oud 13 april 2018, 15:29   #60
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Uw voorstel tot het inbrengen van "kleine landschapselementen" vind ik een goed idee!! Of eigenlijk: als Groen zich alleen maar bezig hield met hier de landschapselementen, zoals die 50 jaar geleden nog bestonden, terug in ere te herstellen zou er al heel veel gewonnen zijn. Ik woon hier op de boerenbuiten, al 64 jaar op dezelfde plek. Wat ik al zien verdwijnen heb in al die jaren!! 't Is ongelooflijk! Toen ik nog een kind was kon ik geen halve kilometer ver in de velden kijken of mijn ogen botsten op een houtwal, een boskant of om 't even welke natuurlijke beplanting. Nu kan ik kilometers ver het land inkijken! Indien men al maar eens het vroegere grachtenstelsel zou heraanleggen met de klassieke bestruiking aan de kanten ervan. Dat zou meteen zelfs al veel schelen in de wateroverlast die we in sommige winters moeten ondergaan. Want een gewone gracht kan veel water bevatten, hoor, en een prima buffer vormen tegen overstromingen. Maar dat mocht alles niet blijven duren omdat de boeren naar veel grotere lappen landbouwgrond streefden. De gronden van boeren die stopten werden samengevoegd met gronden die nog beboerd werden en terzelfdertijd werden de grachten en houtwallen die er tussen stonden vernietigd!! Een aanslag op de natuur van jewelste! Den "boer" als grote natuurbeschermer? Ja'j, zulle! Als ge tegenwoordig langs 100 m lintbebouwing op den buiten wandelt dan staan daar meer bomen dan er ooit gestaan hebben toen de grond van die lintbebouwing nog beboerd werd. En dan willen ze de mensen in de toekomst nog wegjagen van het platteland!! De lintbewoners zijn vaak nog de enigen die nog iets doen voor de natuur.
Hetgeen ik hier schrijf zal waarschijnlijk wel enige mensen hier hard tegen de schenen schoppen maar het is de pure waarheid. Ik heb die waarheid zelf meegemaakt. Zodoende..

Norbert de strandkruier
Ik wilde hier graag nog iets aan toevoegen. Kijken jullie maar eens naar mijn Facebookpagina (neen, druk is het daar niet en dat vind ik heel goed):
https://www.facebook.com/strandkruier
Onder de foto van de eekhoorn (met commentaar van mezelf) zien jullie een andere foto die aantoont welke enorme grondverstuiving er kan plaatsvinden door het kappen van de houtwallen in bodems van zandgrond. De commentaar, die ik er bij gegeven heb, spreekt voor zichzelf: als je de windbescherming van je landbouwgrond afbreekt dan is het mogelijk dat het volgende jaar de laag teelaarde die je grond nog heeft op het veld van je buurman ligt en dan ben je echt gekloot! En het jammere daarbij is dat, als ik dergelijke foto aan andere mensen laat zien, er bij niemand een belletje gaat rinkelen. Het kan blijkbaar niemand iets schelen. In de handelswereld is grootschaligheid een economisch voordeel maar het natuurlijk patrimonium, dat we hebben, is niet grootschalig. Zeker niet in België. Je kunt niet van de ene dag op de andere van een stuk zandgrond een stuk klei- of poldergebied gaan maken. Onze middeleeuwse landbouwers waren op dat gebied zelfs slimmer dan wij: als zij er in slaagden om een stuk veroverde kustgrond in te dijken dan was het eerste wat zij deden bomen langs die dijk zetten omdat bomen hielpen om die dijk te verankeren. Ik kan het niet helpen: ik vind het wraakroepend dat zoveel middeleeuwse landbouwkennis nu verworpen wordt door boeren die maar één ding meer op het oog hebben en dat is die grootschaligheid. Als ze zo gaan blijven voortdoen dan gaan ze hun eigen graf delven, vermoed ik.

Norbert de strandkruier
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden