Discussie: Brussel opgegeven ?
Los bericht bekijken
Oud 27 april 2007, 15:08   #69
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
Waarom niet? nu hebben ze een brabantse hoofdstad, je zoekt daar echt veel te veel achter, de meeste geven er niks om, ik alvast niet.
Ik ben een beetje teleurgesteld dat Pelgrim, die zelf normaal tegen zever als "Limburgers zijn geen Vlamingen" zou moeten vechten, zoiets zegt.


Citaat:
Of je kan doen zoals andere landen, een nieuwe hoofdstad maken.
En bijvoorbeeld ook een "de facto" hoofdstad hebben. Veel bedisselen in Brussel, officiële hoofdstad is Antwerpen of zo.



Citaat:
Antwerpen is even centraal als brussel. Vlaanderen is nogal plat, brussel ligt in het midden beneden, antwerpen boven . Antwerpen is trouwens voor de nederlandstalige bevolking dan beter gelegen. 100 000 vlamingen in brussel tegen 500 000 in antwerpen
Brussel is in de ogen van de mensen niet meer Vlaams. Series als "Kinderen van de Windt", "Emma", "Kaat en Co",.. spelen zich af in Antwerpen, "Flikken" speelt zich af in Gent. Een fictiereeks in onze "hoofdstad" maken zou absurd zijn omdat de mensen de hele tijd een andere taal zouden moeten spreken. ("Witse" speelt zich af in Halle, wat voorlopig wel nog Vlaams is)



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
Gesplitst en er zijn genoeg universiteiten in vlaanderen als brussel die kapot wil maken (de beste die ze hebben) laat ze het maar doen.
De universiteit van Leuven is gesplitst en nadien is de Franstalige buitengeshot.
Of de Vlaamse universiteit van Brussel nu de beste is of niet is niet echt relevant, hoeveel Franstaligen gaan daar studeren?
Citaat:

Hier tiens:

"Stel dat Brussel hoofdstad van de Republiek Vlaanderen wordt met als enige officiële taal het Nederlands."

En die japanner zal als hij al ene taal leert (wat ik betwijfel die hebben een tolk hoor) kunnen kiezen tussen nederlands en frans. Moest brussel bij vlaanderen horen zal het langzaam terug vernederlandsen.
Oke, daar heb ik me slecht uitgedrukt :
"Stel dat Brussel hoofdstad wordt van de Republiek Vlaanderen, waarbij die republiek als enige officiële taal het Nederlands heeft."



Citaat:

Brussel is toch en zelfstandig Gewest/Stadstaat en beslist toch over haar eigen toekomst?
Jep, en ook al gaan velen jou hier vertellen dat het het beste is dat ze voor ons kiezen en dat ze dat ook zullen doen, is de realiteit dat het overwegend Franstalig is en dat de meesten amper een band voelen met Vlaanderen, en enkel de Franstalige media volgen.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline