Los bericht bekijken
Oud 18 augustus 2019, 01:16   #249
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Wat een godgeklaagde LULKOEK!
Er was geen leiding, geen structuur, geen leger of leiders maar wél een '"ingehuurd leger". Het was "de bevolking" die er in slaagde om het Nederlandse leger op één maand tijd te verslaan.
Welke drugs heb jij genomen?

Christoph Deborsu beschrijft de gang van zaken héél anders in De Standaard van 19 mei 2007.

Citaat:
De constructie van België leert ook veel over hoe een land barst. Zo vernam ik tot mijn verbazing dat bijna geen enkele Belg voor de onafhankelijkheid ijverde vlak voor de revolutie in 1830. De enige separatist was de Brugse journalist De Potter, de toenmalige De Wever. De rest van de politici wilde hooguit "het herstel van het evenwicht tussen noord en zuid", onder meer inzake taal- en fiscaal beleid.
Het doet aan de huidige situatie denken.
Dat, volgens de recente peiling van deze krant, 93% van de Vlamingen en 98% van de Walen België willen samenhouden, vormt dus geen obstakel voor een splitsing van het land. Twee eeuwen geleden, begon de breuk met een protestactie van een dertigtal jongeren na een operaopvoering op 25 augustus 1830. Door de onhandige reactie van Willem werd het lot van België in 33 dagen bezegeld, tot aan de aftocht uit Brussel van het Nederlandse leger. Belgen zijn efficiënt als het om te scheiden gaat.
In 1830 speelde de pers een grote rol. Het zou vandaag niet anders verlopen.


Ik maakte onlangs een reportage over het thema: "Is het tv-journaal geloofwaardig?" Ik illustreerde de betrekkelijkheid van de journalistieke waarheid door mensen op straat in Charleroi te interviewen op twee verschillende manieren. Eerst vroeg ik alleen: "Vindt u dat België één moet blijven?" Antwoord eenduidig positief. Daarna stelde ik telkens 15 a 20 vragen. Ik confronteerde de voorbijgangers met een - twijfelachtige - argumentatie ten gunste van een onafhankelijk Wallonië.
Voorbeeld: "Wordt het niet tijd dat onze fierheid primeert en dat we onze eigen weg gaan in plaats van ons voortdurend te laten bestempelen als profiteurs, luieriken, enz..." In 11 van de 12 interviews slaagde ik er toen in de mensen te laten zeggen dat onafhankelijkheid misschien de beste oplossing was voor Wallonië.

Het experiment bezit geen wetenschappelijke waarde. Maar het toont aan hoe snel een mening evolueert. Ik hoop noch zeg dat zo'n proces na 10 juni begint. Maar het kan vlug gaan. Misschien even vlug als 177 jaar geleden.

Christophe Deborsu is journalist bij de RTBF
http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=ER1C5VHH

De operaopvoering in de Brusselse munt die de aanzet gaf voor de separatistische opstand was Franstalig. De 30 "jongeren" waren eveneens Franstalig. Ze wilden niet alleen van Nederland af maar ook "toevallig" bij Frankrijk aansluiten. Dat feest ging niet door, maar daar zat de "Belgische" bevolking voor niets tussen vermits België toen niet eens bestond. De "Belgische bevolking", die bestond toen uit Brusselse Franstaligen, Walen en Fransen. Dezelfde Franstaligen die tot op vandaag pretenderen de enige echte Belgen te zijn.

Citaat:
Waalse Feesten – het derde weekend van september – en het feest van de federatie Wallonië-Brussel – 27 september. Beide feesten hebben trouwens dezelfde origine: de septemberdagen van 1830, waarin de Belgen in spe zich van het ‘Hollandse juk’ bevrijd zagen. Die verwijzing betekent niet minder dan ‘wij, Franstaligen, zijn de echte Belgen’.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140...09c5e663f171d1

Ze spuwen op de Vlamingen, de echte Belgen, maar gunnen hen de vrijheid niet omdat ze er dan niet langer op kunnen parasiteren.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden