Los bericht bekijken
Oud 21 september 2018, 18:33   #25
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Hallo allemaal, ik heb niet altijd even veel tijd, ik ga dus niet elke post apart beantwoorden.

Nog even samenvatten wat ik tot dusver meen te moeten onthouden (niet enkel afkomstig uit deze thread).

Bij het maken van elektriciteit op de klassieke manier gaat een goeie 60 procent van de brandstof verloren (onder vorm van warmteverlies).
Dit verlies dat eigen is aan de grote centrales kan mits het ontwikkelen van een micro- of nano-centrales (gemaakt voor gewone woningen) nuttig gemaakt worden.
Elke woning heeft immers naast elektriciteit ook warmte nodig in de wintermaanden.
Zelfs meer warmte dan elektriciteit (dus qua verhoudingen zit dat in de goeie richting).
Men mag dus gerust een micro-centrale ontwikkelen die een heel slecht elektrisch rendement heeft. Elke kwu (uit de brandstof) die immers niet aangewend wordt om elektriciteit te maken kan in dit geval (in tegenstelling met de klassieke centrale) wel nuttig aangewend worden, nml om de woning te verwarmen.

Deze toestellen/machines bestaan reeds, alleen is de variant die gebruik maakt van hout/stoom nog niet ontwikkeld/onderzocht (bij mijn weten).

Al klopt dit niet helemaal, ik ben al wat verder gaan kijken (oa op het net) en er zijn hier en daar al wel sporen te vinden van een begin van onderzoek en ontwikkeling op dit vlak.

Al bij al is dit een wereld in volle evolutie/ontwikkeling.

Soms gepland, soms niet gepland (zie ook laatste perikelen -is vandaag in de journaals- met onze kerncentrales, binnenkort slechts één centrale -als deze tenminste ook niet uitvalt- meer in werking -tijdens winterperiode dan nog wel-).

Het lijkt me dus zeker geen kwaad te kunnen, om te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn of kunnen ontwikkeld worden om deze overgangsperiode (van grotendeels kernenergie naar een meer gevarieerd aanbod) zonder al te veel problemen door te komen.

Laatst gewijzigd door satiper : 21 september 2018 om 18:39.
satiper is offline   Met citaat antwoorden