Los bericht bekijken
Oud 7 december 2017, 10:51   #41
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
Wat hebben de hervormingen dan bijgebracht ? Niets ?

Ik stel of neem aan dat de regel van 40 jaar loopbaan een voorwaarde is om op rust te kunnen, maar dan is het probleem met betrekking tot de statuten als arbeider of bediende nog niet opgelost, in de basis weet je dat je als arbeider logischerwijs veel fysieke werk/beweging doet en als bediende een computer bediend en creatief/innovatief bent en dus zittend werk doet (minder beweging weinig fysiek werk).
Ik moet je nu toch tegenspreken.
Ik ken veel arbeiders die rustig op een stoel zitten om hun werk te kunnen uitvoeren en bedienden die zware arbeid verrichten.
Het gaat dan natuurlijk wel om technische arbeiders en laag geschoolde bedienden.

Citaat:

De oorzaak is dat maar zeer weinigen graag de overstap maken, de evoluties op kennis in hard en/of software van computers gaat zo snel dat je dat niet meer bij kunt houden, meestal moet je daar al enorm op gebrand zijn dat je je ontwikkeld om op hoge snelheid mee te kunnen in de statuut van bediende, vele bedienden in die sector hebben dan ook geen benul van wat een energie die arbeiders over hebben om dat veertig jaar lang vol te houden, je zit geketend in die job, en als de fysieke weerslag gepaard gaat met medische ongemakken en afname van fitheid is het geen wonder dat je vroeger op pensioen wilt omdat je het niet kan rekken tot een leeftijd dat veel van je fysieke inspanningen na de pensionering niet recupereerbaar zullen zijn, de tol is anderzijds daarin wel heel hoog tegenover het aandeel van bedienden !!
En toch zijn het meer bedienden die last krijgen van beroepsziekten dan arbeiders.
Ook zijn het vooral bedienden die rugklachten hebben.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden