Los bericht bekijken
Oud 7 december 2017, 22:28   #59
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Vandaag in de gazet: blijkbaar wilt geen kat werken tot 65, laat staan 67.

Ziekenkas, here comes Belgium !

PS: Mijn ouders waren bedienden. Mijn pa is na 43 jaar dienst op zijn 60ste op pensioen gegaan. Mocht pensioen niet mogelijk zijn, was ziekenkas wel mogelijk: arthritis. Enkel door te fitnessen en spieren te kweken houdt hij dat onder controle. Dat betekent dus 4 keer per week sportschool.

Mijn moeder idem ditto, klachten aan de gewrichten. Ondertussen heeft ze twee nieuwe heupen reeds. (62 jaar, ook 40 jaar plus dienst).

En dit waren beiden bedienden. Ik vraag me af hoe dat zit bij arbeiders in de bouw bijvoorbeeld ?
De Belgen zijn te veel verwend met allerlij mogelijkheden die bestonden om vanaf hun 50ste thuis te blijven.

En ook daar is men dezig de langdurig zieken terug aan het werk te zetten.
Op invaliditeit gaan wegens ziekte word steeds moeilijker.

En je ouders zijn het schoolvoorbeeld van beroepsziektes bij bedienden.
Zij bewegen bijna niet en gebruiken dus weinig hun spieren tijdens hun werkuren.
Hierdoor komt er veel belasting op hun gewrichten buiten hun werkuren.
En als zij zwaardere inspanningen moeten leveren doen ze dat vaak op een verkeerde manier en met koude spieren
Bij arbeiders word de juiste manier van tillen en bewegen vaak doorgegeven en leren de oudere werknemers de jongeren hoe ze moeten tillen om hun gewrichten te sparen.
Een andere factor is de toch waar bedienden vaak in zitten, soms enkel door een deur die enkel malen per uur open en dicht gaat.
Arthritis komt dan ook veel meer voor bij bedienden dan bij arbeiders met een afwisselend bewegelijke job.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden