Los bericht bekijken
Oud 7 februari 2018, 13:27   #29
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Eigenlijk weet ik niet of je elke dag met een platte batterij gaat staan. Voor mensen die dagelijks veel kilometers doen ja maar anders neen. Ik kijk even naar mezelf en mijn wagen staat nu al bijna twee weken stil. Geen meter gereden en de laatste dagen voorzien van een mooie laag ijs. Mijn vrouw gebruikt haar wagen nog wel dagelijks maar zelfs met een bereik van 100 km kan zij perfect haar dagelijkse verplaatsingen doen.

Wat mij momenteel wel stoort maar dat is met alle moderne wagen zo is wat als er iets defect gaat? Wat als de batterijen stuk gaan of wat na 10 jaar gebruik? Wat kost de vervanging? Nu doe ik alles zelf en kost het mij amper wat aan onderdelen. Als je hoort dat vervangen van batterijen in een hybride al vele duizenden euro's kost? En op een E-wagen zou geen onderhoud nodig zijn? Maar er zitten toch ook remmen, banden, een koelsysteem, ophanging, elektronica enzovoort in.

Waar ik mij nog meer vragen over stel is wat als we binnen x aantal jaren allemaal elektrisch gaan rijden. Waar gaat die hoeveelheid elektriciteit vandaan komen? Hoe snel ga je kunnen laden en vooral blijft het betaalbaar. En wat gaat de politiek doen als ze de inkomsten van gewone ICE wagens zullen zien verdwijnen. Geen wegenbelastingen meer, geen accijnzen op diesel en benzine meer. Enkel een kilometerheffing gaat dat gat niet kunnen opvullen. Vandaag is een E-wagen de toekomst maar wat als de politiek binnen 10 jaar beslist om het elektrisch vermogen zwaar te gaan belasten?

Dus zo snel zal het allemaal niet gaan. Mijn kinderen zullen die toekomst nog meemaken maar ik niet meer. Ik stel mij er veel vragen bij maar eigenlijk moet ik er niet wakker van liggen.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden