Los bericht bekijken
Oud 2 juni 2019, 19:20   #48
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Patrickve maakt er echter iets heel anders van, net alsof godsdienstvrijheid betekent dat er zaken mogen die door de wet verboden zijn.
Dan is het geen godsdienstvrijheid he. Je kan geen geloof belijden dat als fundamentele grondleggers heeft van dingen te moeten denken, zeggen, en/of doen, die door de wet verboden zijn. En je kan een godsdienst niet "veranderen", vermits een godsdienst erin bestaat daadwerkelijk te geloven dat de regels opgelegd zijn door Het Grote Superspook.

Je kan mij niet zeggen dat ik de vrijheid heb om te geloven dat het Grote Superspook echtentechtig bestaat, dat het Grote Superspook mij zegt dat ik voor de eeuwigheid ga gemarteld worden na mijn dood als ik niet doe wat dat Grote Superspook mij opdraagt, als datgene wat het Grote Superspook mij opdraagt, denken, zeggen en/of handelen is dat niet toegelaten is door de wet, he.

Enkel geloof in "brave Superspoken die toevallig eisen dat ik de wet opvolg" is dus toegelaten. Dat is geen godsdienstvrijheid.

Stel dat ik absoluut steevast geloof dat de koning elke morgen kinderen eet voor ontbijt, en dat volgende week het de beurt zal zijn aan mijn kinderen. Je kan toch onmogelijk beweren dat ik het grondwettelijk recht heb om daar absoluut van overtuigd te zijn, maar dat ik tevens geen stappen zou mogen ondernemen om te handelen naar die overtuiging he, en dus oftewel de koning af te lappen, oftewel een mijnenveld rond het huis waar mijn kinderen wonen, aan te leggen, zware kanonnen te installeren tegen de tank kolonnes die mijn kinderen willen komen halen en een enorme luchtafweer om ook beschermd te zijn tegen bovenaf.

De enige twee mogelijkheden zouden zijn:
- mij overtuigen dat het NIET WAAR IS dat de koning volgende week mijn kinderen gaat opeten, op zo een manier dat IK DAT DAN OOK GELOOF
- mij opsluiten in een gekkenhuis

In geen enkel geval gaat men mij TOELATEN om die overtuiging te koesteren en daar dus ook naar te handelen.

Ik kan onmogelijk het grondwettelijk recht hebben om die OVERTUIGING te hebben, en daar niet kunnen naar te handelen he. Want een overtuiging is de basis van alle handelen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 2 juni 2019 om 19:24.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden