Los bericht bekijken
Oud 13 juni 2019, 12:54   #320
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik denk men doelmatigheid enkel kan kaderen in een vorm van bewuste anticipatie. In uw voorbeeld is er slechts een lichte vorm van anticipatie, men voelt dat het koud is en beslist een jas aan te doen, het kan dus evengoed als instinctief beschouwd worden.
Aangezien ik niet denk dat "bewustzijn" enige invloed heeft op de fysische wereld, heeft de notie van doelmatigheid zoals jij ze invoert eigenlijk geen zin, dan. Want "doelmatigheid" kan niks verwezenlijken. En alles wat iets verwezenlijkt, namelijk het fysische gebeuren, is totaal onafhankelijk van elke vorm van bewuste ervaring. Maw, uw notie van "doelmatigheid" maakt enkel maar deel uit van de gevoelenswereld, maar kan niks realiseren.

Het is niet omdat ik doelmatig mijn vest wil aandoen, dat mijn lichaam naar de kast wandelt en daar een vest uit haalt. Het is omdat mijn lichaam om een fysische reden naar de kast wandelt en daar een vest uithaalt, dat ik ervaar dat ik als doel heb mijn vest aan te doen. Maar daardoor weten we nog altijd niet welke het fysische fenomeen is dat mijn lichaam naar de kast liet wandelen, en de "bewust ervaren doelmatigheid" is daar niet de driver van, maar wel het gevolg. Dus is dat soort doelmatigheid geen uitleg.

Vandaar dat ik naar een fysische definitie zoek van doelmatigheid, want zo niet heeft ze geen betekenis in de waarneembare wereld.

Laatst gewijzigd door patrickve : 13 juni 2019 om 12:57.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden