Los bericht bekijken
Oud 13 november 2017, 09:48   #787
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rizzz Bekijk bericht
Ja maar de theorie zegt (als ik het goed begrijp) waarom leven zou ontstaan onder bepaalde omstadigheden in het heelal, en wat het nut daarvan is voor de evolutie van het heelal zelf.
Maar dan zou men er toch ook moeten van uitgaan dat het leven noodzakelijk is. Met andere woorden,denk jij dat het heelal niet verder zou evolueren indien het leven niet had ontstaan?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rizzz Bekijk bericht
Men spreekt ook niet van een "geisoleerd" (gesloten) systeem, enkel ons heelal is een gesloten systeem voor zo ver we weten.
Men spreekt hier van een "lokaal" entropisch vacuum.
Wat is een "lokaal" entropisch vacuum? Nooit van gehoord.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rizzz Bekijk bericht
Deze stelling klopt niet, althans niet volgens the theorie, de mens heeft hier weinig mee te maken.
CO2 zou grotendeels aangemaakt zijn bij de vorming van de aarde.
Eencellig leven zou ontstaan daarna met als "doel" de opgeslagen energie in CO2 weer los te laten.
Vergeet niet dat de overgrote meerderheid van de "tree of life" uit eencelligen bestaat he, complex leven is maar een verwaarloosbaar bij-product vanuit dat opzicht.
Je hebt gelijk sorry. De CO2 is niet opgeslagen maar de energie wel. Stoffen die eerst o.a. CO2 hebben omgezet naar andere verbindingen met een hogere energie. Die verbindingen verbranden wij nu en er wordt opnieuw CO2 gevormd. Het is dus juist dat er energie opgeslagen zit in deze stoffen maar dit werd door biologisch leven opgeslagen. Als dit nu ééncelligen zijn of complexe vormen is niet relevant. Waren de ééncelligen niet ontstaan dan was er ook geen probleem.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rizzz Bekijk bericht
Da's jouw mening.
Ikzelf heb er geen mening over, ik ken er niet genoeg van. Zoals ik al zei, er zit ongelofelijk veel meer in dan wat ik hier neerpende. En het is nu niet iets waar ik veel zin in heb om me in te verdiepen, ik wilde enkel een voorbeeld aanbrengen waar de wetenschap zich WEL bezig houdt met 'levensvragen'.
Ok ik begrijp dit, maar als dit het antwoord zou zijn op levensvragen zou ik dit voldoende vinden om mij er in te verdiepen. M.i. is het totaal geen antwoord op levensvragen. Ik beschouw het zelfs pseudowetenschap. Men neemt een wet uit de thermodynamica en fantaseert er dan maar wat op los.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden