Los bericht bekijken
Oud 14 november 2017, 06:52   #788
Rizzz
Parlementslid
 
Rizzz's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2007
Locatie: Wollongong, NSW, Australia
Berichten: 1.727
Stuur een bericht via Skype™ naar Rizzz
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Maar dan zou men er toch ook moeten van uitgaan dat het leven noodzakelijk is. Met andere woorden,denk jij dat het heelal niet verder zou evolueren indien het leven niet had ontstaan?
Niet noodzakelijk, ik zie wel andere manieren om dat entropic vacuum probleem op te lossen.
Zelfs moesten er geen chemische processen bestaan (buiten ‘leven’ in dit geval) zijn er nog steeds de quantum mechanische processen (maar dat zou heel wat langer duren).
Maar als men kan aantonen dat leven het meest efficiente proces is zou men ook kunnen gaan speculeren over de kans dat leven ontstaat onder die omstandigheden, ook al gebeurt dat niet altijd.
(Maar nu speculeer ik echt wel zonder genoeg kennis van zaken).


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Wat is een "lokaal" entropisch vacuum? Nooit van gehoord.
Ik ook niet tot ik op dat artikel op Sean Carroll’s blog botste.
Maar sorrie, ze noemen het een “false vacuum”, niet "entropic vacuum" (mijn vergissing), maar het slaat wel op hetzelfde van wat ik zei.
Hier de beschrijving zoals op de website die ik linkte:

Citaat:
Earth’s atmosphere was caught in a false vacuum. There’s no reaction that takes you directly from CO2 and hydrogen to methane (CH4) and water; you have to go through a series of reactions to get there. And the first steps along the way constitute a potential barrier: they consume energy rather than releasing it. Here’s a plot from one of Russell’s talks of the free energy per carbon atom of various steps along the way; it looks for all the world like a particle physicist’s plot of the potential energy of a field caught in a metastable vacuum. (Different curves represent different environments.)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Je hebt gelijk sorry. De CO2 is niet opgeslagen maar de energie wel. Stoffen die eerst o.a. CO2 hebben omgezet naar andere verbindingen met een hogere energie. Die verbindingen verbranden wij nu en er wordt opnieuw CO2 gevormd. Het is dus juist dat er energie opgeslagen zit in deze stoffen maar dit werd door biologisch leven opgeslagen. Als dit nu ééncelligen zijn of complexe vormen is niet relevant. Waren de ééncelligen niet ontstaan dan was er ook geen probleem.
Ik snap niet goed wat je hier wilt zeggen.
Het eerste leven dat ontstaan is op aarde was anaeroob, en dat is heeeeeeeeel lang zo gebleven.
Dat leven zetten weldegelijk C02 om in andere stoffen met hogere entropy.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ok ik begrijp dit, maar als dit het antwoord zou zijn op levensvragen zou ik dit voldoende vinden om mij er in te verdiepen. M.i. is het totaal geen antwoord op levensvragen. Ik beschouw het zelfs pseudowetenschap. Men neemt een wet uit de thermodynamica en fantaseert er dan maar wat op los.
Ik weet het niet zoals ik zei, maar ik weet wel dat als iemand al Sean Carroll (Caltech) er wel graten in ziet dat er waarschijnlijk wel iets in zit.
Rizzz is offline   Met citaat antwoorden