Los bericht bekijken
Oud 19 december 2016, 21:05   #825
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ik leg u duidelijk uit dat ge uw eigen persoonlijkheid projecteert op de gehele mensheid. En wat doet ge? Opnieuw projecteert ge u zelf op de gehele mensheid... tja...
Uiteraard, er is geen enkele andere manier om de illusie van een ander bewustzijn in te leven dan door aan te nemen dat het ergens gelijkaardig is aan het enige bewustzijn waarvan ik weet dat het bestaat, namelijk, het mijne.

Het is fundamenteel onmogelijk om aan te nemen dat er bewuste entiteiten zijn die principieel verschillend zijn van mijn bewuste ervaringen.

Transposities zijn mogelijk, natuurlijk. Ik kan mij perfect inbeelden dat wanneer ik een appel lekker vind, jij een banaan lekker vindt. Maar ik kan mij niet inbeelden dat jij het concept "lekker vinden" niet zou kennen. Ik kan mij best indenken dat, zoals ik chocolade lekker vind, en dat op mijn teen kloppen met een hamer pijn doet, het bij jou anders is, dan dat als jij chocolade eet, dat zeer doet zoals mijn teen onder een hamer.
Maar ik kan mij niet inbeelden dat jij niet zoiets als pijn en "aangename gevoelens" zou hebben.
Ik ga er dus van uit dat bewuste wezens ongeveer identiek zijn aan mijzelf, alleen zijn de "bedradingen" anders, god mag weten waarom, en ondervinden zij dezelfde vreugden en pijn als ik, maar om andere oorzaken.

Ik kan mij dus perfect indenken dat andere mensen het leuk vinden om anderen te helpen, of dat andere mensen het leuk vinden om anderen te folteren. Dat is precies zoals de voorkeuren voor bananen of chocolade.

Maar eens men een abstractie maakt van wat nu precies de dingen zijn die welke sensaties, gevoelens, en ervaringen oproepen, moeten andere bewuste wezens identiek aan mijzelf zijn, of ik kan ze uiteraard niet beschouwen als bewuste wezens.

Maw, in de mate dat anderen, op transposities na, niet zijn zoals ik, zijn het voor mij geen bewuste wezens die ik ooit kan hopen te begrijpen, en dus probeer ik dat ook niet.

Laatst gewijzigd door patrickve : 19 december 2016 om 21:07.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden