Discussie: Natuurlijke rechten
Los bericht bekijken
Oud 4 juli 2004, 19:17   #81
@lpha
Parlementsvoorzitter
 
@lpha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IlluSionS667
In een basisdemocratie nemen de meest gluiperigen de overhand. Het is geen kwestie van intelligentie en het bezit van capaciteiten, maar van sluwheid en uitstraling.
In een particratie zoals we nu kennen is zoiets mogelijk, simpelweg omdat de mensen totaal niet betrokken worden bij het beleid en dus bijgevolg ook een a-politieke houding aannemen in het vierjaarlijks stemgebeuren. In een basisdemocratie onstaat er een maatschappelijk debat zodat de massa wel met kennis van zaken haar stem laat horen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IlluSionS667
Verder is het gevaarlijk de massa te veel macht te geven, omwille van de incompetentie van de massa.
Voor wie of wat?
Toch niet voor de massa zelf hoop ik.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IlluSionS667
Als iemand zegt dat de hemel groen is, en iemand anders zegt dat de hemel blauw is, dan volgt de massa diegene die het best overkomt, en niet diegene met de beste argumenten.
Zie mijn eerdere repliek.
Denk je niet dat iemand met zwakke argumenten snel door de mand zal vallen? Tenslotte beslist de massa voor zichzelf en gebeurt het niet boven hun hoofd zoals in de particratie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IlluSionS667
Basisdemocratie is op kleine schaal (vereniging, bedrijf, dorpskern, ...) trouwens positief, omdat de personen in kwestie meestal veel beter op de hoogte zijn van de situatie, en dus betere oordelen kunnen vellen. Het is pas op grotere schaal dat de problemen komen. Op kleine schaal ondersteun ik basisdemocratische initiatieven.
Aangezien op de hogere niveau's de besluiten ook veel universeler zijn en men zich niet hoeft bezig houdt met de details ( de lagere besturen kunnen dit veel beter), zie ik niet in wat voor problemen dit met zich zou meebrengen. Het is trouwens zo dat hoe hoger in de hierarchie men gaat hoe minder besluiten er dienen genomen te worden. De bedoeling is dat de burger zichzelf bestuurt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IlluSionS667
Spencer geloofde dan misschien wel in klassen, maar hij geloofde evenzeer in sociale gelijkheid.
Leg me eens uit hoe je tegelijkertijd in klassen en sociale gelijkheid kan geloven
@lpha is offline