Discussie: Natuurlijke rechten
Los bericht bekijken
Oud 5 juli 2004, 20:09   #85
@lpha
Parlementsvoorzitter
 
@lpha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IlluSionS667
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
De enkele wetten die resten zijn zo universeel en algemeen (niet gedetailleerd) dat deze moeten begrepen worden naar de geest van de wet en niet naar de letter.
lol. Wetten zoals de drugswet, bedoelt u, die iedereen anders interpretteert? Zeeeeeeeeeeer efficiënte samenleving, moet ik zeggen
Waarom moet er een drugswetgeving zijn?
Waarom moeten alle aspecten van het leven in wetgeving vastgelegt worden?
Het enige en universele criterium hierbij geldt: doe wat je wilt zolang je anderen geen schade berokkend en/of in hun rechten schend.

Een hypothetisch voorbeeldje: een bepaalt reglement uit het verkeersregelment gebiedt ons een muntstuk in een parkeerautomaat te stoppen dat recht geeft op een bepaalde parkeertijd, dit ten einde iedere weggebruiker de kans te bieden tot het vinden van een parkeerplaats.
Wat wanneer ik korte tijd parkeer zonder te betalen in een straat waar zo goed als alle parkeerplaatsen vrij zijn.
Indien ik hiervoor beboet wordt is dit dan terecht of niet?


Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
Gedetailleerde wtten schieten al te vaak hun doel voorbij en veroorzaken niet zelden onrecht en discriminaties allerhande.
Integendeel. Maar behalve gedetailleerd, moet een wet ook voldoende uitgebreid zijn, zodat met speciale gevallen rekening gehouden wordt. Dit vergt echter van politici dat ze vooruit moeten kunnen denken, en dat is iets dat vele moderne politici niet zo goed kunnen. Vandaar dat ik een technocratie veel beter vind.
Dat is quasi onmogelijk.
Politici, nochtans in ruime meerderheid juristen, zijn niet alwetend. Noch minder kunnen ze de toekomst voorspellen. Het ware misschien niet slecht een houdbaarheidsdatum op wetten te kleven
Amerikaanse juristen, de grootmeesters bij uitstek in juridische spitstechnologie, graven geregeld een door god vergeten wet op, waardoor ze gigantische schadevergoedingen kunnen eisen van hun slachtoffers.
@lpha is offline