Discussie: Natuurlijke rechten
Los bericht bekijken
Oud 5 juli 2004, 21:50   #86
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
Waarom moet er een drugswetgeving zijn?
Waarom moeten alle aspecten van het leven in wetgeving vastgelegt worden?
Het enige en universele criterium hierbij geldt: doe wat je wilt zolang je anderen geen schade berokkend en/of in hun rechten schend.
Hiermee ga ik akkoord. Ik ben voor een sterke staat, maar heb het evenmin op overregularisatie.

Mijn voorbeeld van de drugswetgeving was om aan te tonen dat het belangrijk is gedetailleerde wetten te maken, omdat het vaak nadelig is voor de burger om de interprettatie aan agenten over te laten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
Wat wanneer ik korte tijd parkeer zonder te betalen in een straat waar zo goed als alle parkeerplaatsen vrij zijn.
Indien ik hiervoor beboet wordt is dit dan terecht of niet?
Volgens de huidige wetgeving wel. Volgens een geoptimaliseerde wetgeving niet. Ik denk dat we hierover ongeveer gelijk denken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
Politici, nochtans in ruime meerderheid juristen, zijn niet alwetend.
Ten eerste zijn de juristen onder de huidige generatie politici slechts een minderheid. En ten tweede is er inderdaad een grote onbekwaamheid bij politici. Daarom moeten politici niet verkozen worden op basis van de willekeur van het volk, maar op basis van hun capaciteiten : een technocratie. Ik ken verschillende hoogintelligente mensen, die allemaal veel beter werk zouden leveren dan de huidige politici. Maar dat soort mensen heeft waar niet de juiste connecties of de vereiste gluiperigheid.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
Noch minder kunnen ze de toekomst voorspellen.
Iemand met voldoende kennis van psychologie, sociologie en andere menswetenschappen kan het gevolg van een wet correct inschatten. Maar helaas is dat iets dat ontbreekt bij vele politici.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
Het ware misschien niet slecht een houdbaarheidsdatum op wetten te kleven
Daarom is een degelijk parlement nodig : om nieuwe wetten te creëren, en om oude wetten aan te passen of af te schaffen. Het zou mooi zijn als de wereld zonder parlementen kon, en er slechts statische wetten nodig waren. Dit is helaas zeer onrealistisch.
IlluSionS667 is offline