Los bericht bekijken
Oud 15 november 2019, 10:32   #41947
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.092
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Van Duytschen bloed en Duits is ingenomen door onze oosterburen omdat Pruisen een beperkende naam was zoals Vlaanderen dat is. Ze hadden die naam nodig in 1870. Het moet alleen gewennen. Ik zie vooral aanhang bij ons in het Vlaamse Gewest van de naam Dietsland, maar niet zozeer in het noorden.
Ik kan er niet aan doen dat het me 'oubollig' overkomt. Ik denk gewoon dat het een tijdje zou duren vooraleer de geesten warm gemaakt zouden kunnen worden voor een dergelijke naam. Al bij al is het mij eender. 'Nederlander' komt ook uit het Frans, voor 'pays d'en bas' tijdens de Bourgondische tijden.



Ik dacht dat het ontstaan was in de vroege 20ste eeuw. En je hoefde me dat niet diets te maken dat het geen monopolie van fascisten was, want dat wist ik al.
Ik vind “De Nederlanden” veel beter. Hoewel die notie historisch bekeken ook Wallonië omvatte moeten we er ons toch van bewust zijn dat er bij onze francofonen niet de minste belangstelling hiervoor bestaat. Integendeel, eerder afkeer. Die zijn exclusief op “la France” geörienteerd. Laten we de term “De Nederlanden” dan maar best reserveren voor het geheel van Nederland en het hedendaagse Vlaanderen. De term “Diets” ligt te dicht bij “Duits”.

Laatst gewijzigd door quercus : 15 november 2019 om 10:34.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden