Los bericht bekijken
Oud 2 november 2011, 15:46   #931
Jan de Wever
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 2 november 2011
Berichten: 6
Standaard

Wat is er mis met de vermogensopbouw via je bank ?



Telkens als ik een financieel adviseur hoor zeggen dat je pas veilig zit voor je pensioen als je portefeuille wordt opgebouwd met verschillende fondsen , dan verkramp ik. Kan deze man dit garanderen? Is dit wel zo?
Zit je veilig in het geval van een deflatiespiraal ? Neen
Zit je veilig in het geval van sterke inflatie – hyper inflatie ? Neen

Vele mensen hebben de ervaring, nadat ze 15-20 jaar bij de bank hebben belegd in beleggingsfondsen en tak 23 producten, risico hebben gelopen, om op het einde van de rit toch maar vast te stellen dat ze slechts het rendement behaald hebben van een spaarboekje, 2.5 -3%.
Na inflatie geeft dit een echt rendement van 0.5-1%, niet genoeg om iets van vermogen op te bouwen, denk ik zo…

Hoe kan dit?
De bank heeft hier dan eerst instapkosten van 2%-3% op je geld aangerekend, een jaarlijkse management fee van 1.25% geheven, en zelfs een uitstapkost voorzien tussen 0 tot 5%.
Je geld wordt geplaatst in een low-medium of high risk portefeuille waarbij elke persoonlijke verantwoordelijkheid van de beheerder voor jouw resultaat wordt geweerd.
In een waaier van 200-300 instrumenten waarbij je de garantie hebt dat je 100 losers in portefeuille hebt, 80 slechte, 80 ok performers en 40 winners , yihaa !
Met vaak een resultaat, dat slechter is dan wat een beleggende aap voor elkaar zou krijgen.
Het geld wordt vaak inefficiënt beheerd door de asset manager waarbij het geld van de klant, de gewone man wordt bekeken als de geldkoe voor de bank.

Zijn hier oplossingen voor?
Dit kan veel beter. Hier zijn transparante en éénvoudige oplossingen voor. Zodanig dat je spaargeld opbouw van vermogen en financiële zekerheid kan bekomen.
Bron: www.rijkinrente.be
Jan de Wever is offline   Met citaat antwoorden