Los bericht bekijken
Oud 28 februari 2023, 23:06   #234
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.880
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik had er nooit eigenlijk zo over gedacht. Ik hamer altijd maar op het bestaan van een natuurlijke achtergrond straling, en als ge daar serieus beneden blijft, dat uw handelingen toch niet van belang zijn, maar een stapje verder is inderdaad te stellen dat we toch al op een grote bol radioactief (sterre) afval zitten, dus een beetje eraan toevoegen zou toch geen rol mogen spelen.

Het probleem met al die "filosofische" redeneringen is natuurlijk dat het daadwerkelijk praktisch probleem wel een beetje afwijkt van zulke beschouwingen, maar het is een goeie tegenhanger tegen de andere overwegingen, die bijvoorbeeld stellen dat we de "aarde vergiftigen voor langer dan de tijd dat de Egyptische piramiden hebben bestaan".

Inderdaad is een beetje radioactiviteit dus geen probleem. Aan de andere kant is nucleair afval wel heel erg actief en geconcentreerd. Het probleem is dus niet volledig beschreven, noch door naar de Egyptische pyramiden te kijken, noch door naar het radioactief verval in de aarde te kijken. En eens we verlost zijn van alle grandiose filosofische vooroordelen ter zake, en dus al die "principiele nepargumenten" kunnen aan de kant zetten en kijken naar het daadwerkelijk probleem en zijn oplossing en de residuele risico's, dan zijn we rationeel bezig.
Fantastische draad eigenlijk. Grappig om bepaalde uitspraken te zien, van in de tijd dat de wereld nog een beetje normaal was.

Waarom moet nucleair afval geconcentreerd worden opgeslagen? En, waarom zijn we nog steeds geen kweekreactoren aan het bouwen?

Ik weet niet wie die sanctorum is, maar valt die even door de mand zeg.

Hij geringschatte zichzelf wat maar brother paul maakte ook heel wat interessante opmerkingen.
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden