Discussie: De Luftwaffe
Los bericht bekijken
Oud 11 mei 2020, 15:03   #54
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Misschien ten treure uit herhaald,zoals ook bovendreef in een draadje over het Belgische F-35 aankoopproject.

Het heeft ook voor mij enige tijd geduurd alvorens te beseffen waarover het gaat.

Het gaat niet om een VLIEGTUIG (want er zijn er genoeg die BETER zullen zijn,puur als vliegtuig beschouwd,dan de F-35).

Het gaat om een militair eco-SYSTEEM.....waar "het vliegtuig" alleen maar de gewapende punt van is.

En dat is het falen geweest van de Europese projecten.Er is blijkbaar te weinig gekeken naar de gevolgen van het F-16 project,reeds uitgegroeid tot een "eco-systeem" v1 en dat dit nog veel dieper kon...De F-16 had altijd al "betere" concurrenten,maar het gaat daarover eigenlijk niet.In de (enkele) confrontaties tussen F-16's en "bogeys" gingen de tegenstanders er bijna kansloos aan.


En in DIT decennium,waar een ganse generatie vliegtuigen vervangen MOET worden staat "Europa" met.......niks concreets vernieuwends...

Maar troosten we ons,ook "de grote concurrenten" Rusland en China zijn nog niet zo ver gevorderd in dat "systeem" denken.Beiden hebben het probleem dat ze vooral met zichzelf moeten bezig zijn,met nadruk op het bereiken van "top-gun" status voor de VLIEGTUIGEN,en dat leidt tot beperkt groepsdenken met oogkleppen.....houden zo....
Ik zou het niet beter kunnen zeggen.

Op één puntje na. F-16's vechten niet tegen 'bogeys', wel tegen 'bandits'. Een bogey is gewoon een nog ongeïdentificeerd vliegtuig dat je waarneemt en wat je meedeelt aan je formatie. '2 bogeys five o' clock high coming in'. Waar is de tijd.

Ik denk ook dat de Chinezen wel zullen bijbenen. De Russen, daar geloof ik niet in, die hebben niet de economische kracht om zulke projecten aan te kunnen. De Fransen, ach laten we zwijgen. Europa ja, eens Europa eendrachtig bestaat en bereid is daar geld, veel geld en nog eens geld in te steken. En tijd, veel tijd. Heel misschien dus. Maar de relatief eenvoudige huidige Europese projecten beloven niet veel goeds. En door de relatief kleine afzetmarkt zullen eigen ontwikkelde high end gevechtsvliegtuigen peperduur worden.

Maar vergeet niet de de States een geweldige knowhow hebben op dit gebied en dat ook zij niet zullen stil staan.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden