Los bericht bekijken
Oud 5 december 2003, 13:00   #5
Groot Bakkes
Minister
 
Groot Bakkes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 november 2003
Locatie: Vlaanderen, Antwerpen
Berichten: 3.315
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Laat ik zeggen dat ik toch een zekere mate van respect voor zo'n man koester, ongeacht zijn fouten.
Zeven jaar langer in de gevangenis zitten dan nodig was, omdat hij zijn politiek ideaal niet wilde verraden, dat noem ik dapper en getuigen van een sterk karakter.

Zijn executie was bovendien een schande. In tijden dat we mensen uit de cel laten komen om waardig thuis te sterven, is het haast niet te geloven wat de wraaklustige Belgische staat in haar bloedige Repressie uithaalde met de bejaarde en gehandicapte August Borms.
Om Marnix Gysen te citeren:

"Een land dat een stokoude man,
verlamd in zijn rolstoel gezeten laat fusilleren mag,
zonder respect gezegd,
zijn smoel houden."

Meer heb je aan zoiets niet toe te voegen.
toch wel:
Zijn voornemen om een tweede gelegenheid tot activisme onmiddellijk aan te grijpen maakt Borms waar tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hij voert propaganda voor een Vlaamse deelname aan de Duitse oorlog tegen de Sovjet-Unie, verdedigt de Naziideologie en komt terecht in het vaarwater van de SS.
Men ziet hier duidelijk dat Borms niet echt nazisympathieën had want anders had hij ook opgeroepen tot een oorlog tegen de Britten maar dat heeft hij niet gedaan. Zijn liefde voor Vlaanderen en zijn haat tegenover de valse Sovjets waren zijn enige reden tot collaboratie, niet zijn zogenaamde 'naziliefde'.

Vlaamse groeten

Erwin
Groot Bakkes is offline   Met citaat antwoorden