Discussie: ethiek
Los bericht bekijken
Oud 10 november 2012, 20:46   #17
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.747
Standaard

6 - Het kwade in dienste van het goede.

Is het dan toch zo dat Petrus wel degelijk de mensen naar de hel schopt namens God, dan is Satan de beul van God en staat het kwade in dienst van het goede, waardoor Satan ook zelf goed is en geen Satan meer of tenminste voor de helft, immmers voor zover Satan straft is hij slecht, maar voor zover hij dat uit naam van God doet is hij goed.
Zoals ook in de Bijbel staat: "Ik ben de Here, en er is geen ander, die het licht formeert en de duisternis schept, die het heil bewerkt en het onheil creëert; Ik, de Here, doe dit alles allemaal zelf!" (Jesaja 45:7)
Of ook: "Geen mus valt ter aarde zonder Mijn wil!"(Mattheus 10:29)
Waaruit dan blijkt dat God ook zelf Satan is, of tenminste zijn werkgever, dus de eenheid van goed en kwaad, dus beiden.
Zo niet en zou het kwade dus iets zelfstandigs zijn buiten God en dus ook een zelfstandige God zijn als Satan, dan hebben we een dualistische godsdienst, wat de lichtgodsdienst van Zarathustra wordt verweten als een strijd tussen de goede God Ahura Mazda en de slechte God Angra Mianyu oftewel: Ahriman.
Nu: het verschil is hier niet zo groot.
Daarom lijdt de gelovige in de Bijbel ook zozeer aan het probleem hoe het kwade te verklaren als Jahweh toch de goede God heet te zijn, almachtig is, maar toch het kwaad laat bestaan en daar zelfs meester over is.
Daar klopt iets niet en wordt zo "verklaard" dat zoiets het menselijk verstand te boven gaat en een goddelijk mysterie is, of een duivels mysterie zou je ook kunnen zeggen.
Immers: wie kan God begrijpen?
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden