Los bericht bekijken
Oud 12 september 2019, 08:16   #4
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Anderzijds een elektrische wagen speel je een spelletje om ter langst rijden met de batterij, en je begint rustiger te rijden.... dus je rijdt gewoon anders elektrisch
Ik durf er gerust wel eens een spelletje van te maken om zover mogelijk met een batterij te geraken, maar dat is niet mijn normale rijstijl.

Na 2,5 jaar met een elektrisch voertuig rijd ik inderdaad anders. Een snelwegspurtje kan ik niet laten, dat win ik quasi altijd met mijn EV. Wat ik wel veel meer doe is anticiperend rijden. De meeste EV's gaan vrij hard remmen op de elektromotoren als je het gaspedaal loslaat. Dit wordt bij sommige merken 'one-pedal-driving' genoemd. Ik anticipeer zo dat ik vrijwel nooit het rempedaal nodig heb, enkel maar om de auto volledig tot stilstand te brengen. Als je dit éénmaal onder de knie hebt (dat gaat voor de meeste chauffeurs zeer snel) zakt het verbruik van een EV drastisch.
Je hoort regelmatig nieuwe Tesla-rijders klagen dat ze helemaal niet het beloofde bereik halen. Heel veel spurtjes (verslavend !) en weinig anticiperend rijden zijn hier de oorzaak van. Na een paar weken halen ze veel betere verbruikscijfers.

Als je het voertuig echt goed kent kan je nog een stapje verder gaan. Als je het gaspedaal net niet loslaat gaat de auto vrij bollen. Door de geringe luchtweerstand vertraagt die nauwelijks en kom je vrij ver. Dit is nog efficiënter, regeneratief remmen is immers niet 100% efficiënt, slechts ongeveer 2/3 van de kinetische energie gaat naar de batterij.
araneus is offline   Met citaat antwoorden