Los bericht bekijken
Oud 25 augustus 2003, 16:29   #46
coosie
Provinciaal Statenlid
 
coosie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juni 2003
Locatie: Gent
Berichten: 746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bece
Stel dat we de rechtsbijstandsverzekering verplicht gaan maken.
Citaat:
De kosten zullen gigiantisch zijn en de rechtspraak , die nu al niet meer kan volgen, zal nog verder achterop geraken. Waarschijnlijk gaat het aantal zaken verdubbelen tot verdrievoudigen. Alle zaken die ik via mijn rechtsbijstandsverzekering heb begonnen zou ik zonder deze niet eens kunnen voeren hebben. Ik denk niet dat dat voor andere mensen anders zou zijn.
Verder bestaat het gevaar van accoordjes tussen de verzekeringsmaatschappijen. Denk maar aan de autoschade.
Komt dat niet deels door het feit dat de verzekeringsmaatschappijen privé bedrijven zijn ?

Citaat:
Het vereenvoudigen van de wetgeving, en vooral van de toegang tot, zijn volgens mij de enige methoden om tot een rechtvaardige rechtspraak te komen.
Ja, dat lijkt mij ook.

Citaat:
Advocaten moeten buiten spel gezet worden als plijtbezorgers. Zij mogen wel adviezen verlenen maar moeten wegblijven uit de rechtzaal omdat zij daar het recht krom maken door allerlei truks en interpretaties.
Verleg je dan hier niet het probleem naar de betrokkenen. Degene die zich het best uit de woorden kan maken wint ?

Citaat:
Ook rechters mogen eigenlijk geen wetten gestudeerd hebben maar moeten voortgaan op het rechtvaardigheidsgevoel. Weten mogen alleen maar dienen om dat rechtvaardigheidsgevoel te onderstuenen, niet om het te manipuleren. Dit kan echter alleen maar wanneer er geen contact is tussen de rechters en de partijen daar anders andere belangen en vooroordelen gaan meespelen.
Heb je hier dan niet het gevaar voor teveel inlevingsvermogen ? Moest ik nu rechter zijn, en een vrouw beschuldigt een man van sexuele intimidatie of weet ik veel wat, zou ik als vrouw dan niet eerder de kant van de vrouw kiezen omdat ik mij beter kan inleven in haar situatie ?

Ik weet het niet, het is alleszins wel een moeilijke kwestie. Met advokaten zelf zou ik niet zozeer een probleem hebben, of met rechters, maar inderdaad die trucjes zoals procedurefouten zouden aan banden moeten gelegd worden waar mogelijk, natuurlijk zijn er soms effectief procedurefouten gebeurd in het nadeel van een van de betrokkenen. Maar, ik dacht vnl. om justitie te organiseren zoals de gezondheidszorg, dus een openbare instelling, georganiseerd door de staat en niet privé zoals verzekeringsmaatschappijen. Natuurlijk gaan we dan sneller gaan procederen, maar kunnen daar geen maatregelen tegen getroffen worden ? Het belangrijkste blijft dat enerzijds recht betaalbaar moet zijn voor iedereen en voor iedereen dezelfde kwaliteit, plus dat de wettten inderdaad toegankelijker moeten worden voor iedereen die ze nodig heeft.[/quote]
__________________
Tolerance is not a matter of opinion, it's a way of life.

Cultuur eindigt waar racisme begint.
coosie is offline   Met citaat antwoorden