Los bericht bekijken
Oud 17 juni 2019, 19:38   #686
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat is een van de argumenten om Frans als tweede taal te behouden. Het geeft mensen een voorsprong om later eventueel andere Romaanse talen te leren. Bij Engels als tweede taal valt dat voordeel weg.

Het doel van onderwijs is toch niet hoofdzakelijk enkel de kennis vergaren die men later (mogelijks) beroepsmatig nodig heeft. Het doel moet zijn kinderen leren te leren, een basis geven om later meer kennis te vergaren. EN een algemene kennis geven voor het leven buiten de arbeid om zich volwaardig te ontwikkelen.
Als dat het doel is, dan zou even goed kunnen inzetten op "Latijn voor iedereen". Studie van een klassieke taal brengt een leerling studiediscipline bij, brengt inzicht in de structuur van een (Romaanse) taal, geeft een algemene kennis in onze West-Europese cultuur, enzovoort.

Mijn vele jaren in het onderwijs hebben geleerd dat "leren leren" goed klinkt, maar dat leerlingen een grote nood hebben aan het ontwikkelen van een basiskennis. Wil je een taal leren, dan zal je ook de discipline moeten ontwikkelen om woordjes te leren, om de spraakkunst onder de knie te krijgen... En dus niet louter "ik weet waar ik het kan opzoeken en hoe ik het later eventueel zal kunnen gebruiken".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden