Los bericht bekijken
Oud 17 juni 2019, 20:24   #692
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als dat het doel is, dan zou even goed kunnen inzetten op "Latijn voor iedereen". Studie van een klassieke taal brengt een leerling studiediscipline bij, brengt inzicht in de structuur van een (Romaanse) taal, geeft een algemene kennis in onze West-Europese cultuur, enzovoort.
Een zienswijze van lang geleden toen latijn nog een grote rol speelde in geneeskunde, rechten, etc...ook al blijft het voor een deel nog overeind.

Het onderwijs kan niet alles geven hé... anders moet ge basisbeginselen filosofie, theologie, muziek, etc ook kunnen inzetten.

Citaat:
Mijn vele jaren in het onderwijs hebben geleerd dat "leren leren" goed klinkt, maar dat leerlingen een grote nood hebben aan het ontwikkelen van een basiskennis. Wil je een taal leren, dan zal je ook de discipline moeten ontwikkelen om woordjes te leren, om de spraakkunst onder de knie te krijgen... En dus niet louter "ik weet waar ik het kan opzoeken en hoe ik het later eventueel zal kunnen gebruiken".
Dat was nu niet onmiddellijk wat er stond hé
Als ge Frans geeft dan geef je alvast 1 afgewerkt pakketje van een taal waarvan het belang an sich alsnog niet te onderschatten is.
Bijkomend voordeel is dat het als een makkelijkere opstapje naar tal van andere Romeinse talen kan dienen.
Dat die stap uiteindelijk genomen wordt hangt dan van individu tot individu e van noden tot noden af.

Dat geldt evenzeer voor bv wetenschappen.
Ge krijgt _ of men probeert dat te verwezenlijken_ een basis van de belangrijkste subtakken ervan in de grotere indeling.
Kies je bv voor een richting waar eventueel verdere studies het moeten hebben van natuurwetenschappen ga je een pak wiskunde, fysica etc krijgen maar bv geen of nauwelijks wat aan astronomie, mineralogie, etc krijgen
praha is offline   Met citaat antwoorden