Discussie: Contigentering
Los bericht bekijken
Oud 8 januari 2007, 19:07   #11
Slimmy Slam Slimbo
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 maart 2003
Locatie: België - Belgique - Belgien
Berichten: 95
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Louis Ide Bekijk bericht
Door de spelregels tijdens het spel te veranderen zijn wel degelijk de Vlaamse sdtudenten de dupe, want bij mijn weten is er nog geen enkele Franstalige student die geen arts is geworden. Eerst was het contingent (federaal vast gelegd) 600, dan 650 en 700. Dan 833 en nu 975... Net genoeg om het contingent afgestudeerde Franstaligen te dekken. Als u dan vindt dat dit kan... discussiëren we beter niet. Trouwens wat te zeggen van de VLaamse kinesisten?

En ten slotte: weet u dat er wel degelijk een numerus clausus is in Franstalig België? Eentje voor veeartsen, want de redenering is als volgt: "je kan toch moeilijk de steil leren met 20 studenten rond een koe".
Duidelijk bent u heel geëmotioneerd over dit onderwerp. Nooit heb ik beweerd dat de manier waarop in Wallonië met de contingentering wordt omgesprongen, aanvaardbaar is.

Maar in tegenstelling tot U, neem ik het hierbij op voor zowel Vlaamse als Waalse studenten. Ik vind het fout dat Vlaamse studenten ooit hun kans niet hebben gekregen EN ik vind het evenzéér fout dat Waalse studenten na zeven jaar studie hun riziv-nummer dreigden ontzegd te worden. En ik vind het fout dat er dan zo'n regel moet komen die de Franstalige uitstroom nét kon dekken.

Al dat theater had kunnen vermeden worden als men de contingentering op federaal niveau had georganiseerd; dan was er tenminste één regel geweest voor élke Belgische student. En voor hén neem ik het op. Ik spreek hier in naam van iédereen, wars van de moedertaal.

U neemt het op voor Vlaamse studenten. Bent u evenzeer geïnteresseerd in de gevolgen van een geneeskundestudent die toevallig Frans spreekt? Want als ik bv. lees hoe vrolijk u zich maakt over de Waalse regeling rond veeartsen, heb ik moeite om aan te nemen dat u het lot van de Waalse geneeskundestudent ook serieus neemt. Bij deze wou ik graag even opmerken dat een student toch tot�*�*l niét verantwoordelijk kan gesteld worden voor het beleid van zijn of haar overheid, juist?

En waarom begint u opeens over Vlaamse studenten kinesitherapie? Want als ik het goed begrepen heb, geldt het uitgangsexamen zowel voor Vlaamse als Waalse studenten kiné.
__________________
Democratie vandaag : luisteren naar iedereen, maar toch je eigen gedacht doen...

Laatst gewijzigd door Slimmy Slam Slimbo : 8 januari 2007 om 19:08.
Slimmy Slam Slimbo is offline