Los bericht bekijken
Oud 2 juni 2014, 14:35   #77
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De tijd dat je een ingenieur moest zijn om een werf of project te leiden is in steeds meer bedrijven voorbij.
tiens, ik voel net het omgekeerde aan. In alle bedrijven waar ik gewerkt heb, waren de leidinggevenden meestal techniekers of graduaten die zichtzelf opgewerkt hadden. In al die bedrijven is het nu echter onmogelijk geworden om die functie nog te bereiken met een dergelijk diploma. Meestal werven ze nu ingenieurs aan, daar waar ze vroeger een graduaat of gelijkaardig zochten.
De reden zit meestal in het steeds complexer worden van installaties: vroeger bestond onderhoud bvb uit meer klop- en laswerk. Met de hamer en wat mechanisch inzicht kon men het wel rondkrijgen.

Nu heb je veel meer automatisatie, drives voor motoren, robotica, ... Er zijn ook veel meer MER-systemen etc. Om dan nog maar te zwijgen van de overstap van curatief en preventief onderhoud richting predictief onderhoud. Als ik dat hier probeer uit te leggen aan niet-ingenieurs, beginnen bij de meesten hun oren te flapperen. Er zijn uitzonderingen, maar toch.

Bij ons zijn alle leidinggevenden (productiemanagers of onderhoudsmanager) ingenieur, hier en daar nog een opgewerkte graduaat maar die zijn aan het uitsterven.
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden