Los bericht bekijken
Oud 16 januari 2015, 07:46   #28
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wel als we even de problematiek rond een paar beledigende "kunst"werken bekijken, dan zien we dat er vanuit christelijke hoek weldegelijk werd gereageerd.

Enkele voorbeelden?

In Frankrijk zeulde men rond met een werk dat de naam "Piss Christ" droeg. Het was een doelbewuste provocatie van de kunstenaar. Welnu, meerdere Franse bisschoppen zijn in de pen gekropen om hun afkeuring duidelijk aan de buitenwereld mee te geven.

Het beruchte toneel van Castellucci zorgde in Frankrijk en Italië voor heel wat ophef. Christenen hebben geprotesteerd. Ook hier werd door een kunstenaar een heel bewuste aanval gelanceerd tegen de kernfiguur van het christendom.

En ik kan gerust nog wat voorbeelden aanhalen.

Alleen zijn die kunstenaar er allemaal gerust in. In tegenstelling tot de islam hebben ze geen lichamelijk gevaar te vrezen.
Mmmh, dat laatste zou ik niet durven zeggen.
Maar inderdaad, de effectieve fysische aanvallen op kunstenaars zijn er (nog) niet gekomen, al vielen er gewonden bij de aanslagen tegen The Last Temptation of Christ in Parijs (ik dacht zelfs een dode) en is al de rest de revue gepasseerd, inclusief rechtszaken en veroordelingen.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline