Los bericht bekijken
Oud 11 mei 2017, 09:11   #68
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In Duitsland geldt al vele tientallen jaren beleid waarbij "nicht gebietseigen" wordt geweerd en mogelijke plantingen aan vergunningsplicht onderhevig zijn. De robinia waarover u het had, staat trouwens in tweede rang op de lijst van invasieve exoten.
Niet alle "exoten" zijn invasief. Er zijn ook heel wat "einheimische" soorten die constant onder bedwang moeten gehouden worden. De natuur is nu eenmaal een constante onderlinge strijd.

Verder is er nog niemand die een rationele verantwoording heeft kunnen geven voor de grens tussen "exoten" en "niet-exoten". Ik heb er geen idee van welk percentage van het Europees flora-bestand als "exoot" kan beschouwd worden, maar ik zou niet verbaasd zijn mocht het rond de helft of meer liggen.
Sinds onheuglijke tijden is er een trafiek van planten geweest. De smakelijke rabarber komt uit China en werd eeuwen geleden naar hier gebracht langs de zijderoute. Bomen en struiken uit zuidelijk Europa werden door de Romeinen naar hier overgebracht. Nogmaals, waar leggen die "zuiveren in de leer" van Natuurpunt de grens?
Hun fanatiek kappen van beboste regio's om er "heidegebied" van te maken beschouw ik persoonlijk niet als erg positief. Iedereen (óók en vooral de Groentjes) is het er mee eens dat Vlaanderen veel te weinig bos heeft. Bos is in het kader van de strijd tegen de klimaatopwarming véél waardevoller dan schraal heidegebied waar men dan bovendien elke jaar een kudde schapen moet op loslaten. Want heide kan anders zichzelf niet eens behoorlijk in stand houden.
quercus is offline   Met citaat antwoorden