Los bericht bekijken
Oud 12 juni 2018, 17:10   #401
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat zijn allemaal nadelen voor de weggebruiker, dus is mijn "zin" voor een verkeersregel, als een afspraak tussen weggebruikers die hen mutueel ten goede komt, nog altijd van kracht.

Mijn punt was dit: opdat het argument "de zin van het verkeersreglement is
dat het een afspraak is tussen weggebruikers, in hun mutueel voordeel" zou ontkracht worden door de bewering "de overheid heeft er een voordeel aan", dient men een ZINNIG aspect van het verkeersreglement te vinden, waar de overheid een voordeel aan heeft, en de weggebruikers niet.
maar bij u moet een voordeel blijkbaar maar kunnen gelden voor 1 partij, en het moet een nadeel zijn voor een andere partij. Wat is er mis met een voordeel voor weggebruiker EN overheid?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht

Er zijn aspecten van het verkeersreglement waar het inderdaad het geval is dat de overheid er een voordeel aan heeft, maar in dat geval is het meestal niet zinnig.
Wat heeft een overheid er nu aan om niet zinnige regels op te stellen?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Zo een aspect is, U een boete uitschrijven omdat ge moederziel alleen om 2 uur 's nachts door een rood licht zijt gereden ook al was er geen kat te bespeuren. Voor mij heeft dat geen zin, behalve de kassa van de overheid aanspekken.
Voor u lijkt dat zinloos, voor mij is dat perfect rationeel. Als een overheid zich moet bezighouden met 'katten te bespeuren' in de buurt van verkeerslichten, dan kan ze beter geen enkele boete uitschrijven voor weggebruikers die door het rood licht rijden, dan is het sop de kool niet waard. Hoe simpeler een reglement, hoe efficienter, dat moet een ultraliberaal als u toch onderschrijven?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht



Tuurlijk. Blijkbaar zijn er wel veel waar er een stroomstoring geweest is toen het programma afgeladen werd, dan
Tuurlijk. Empathie bvb is geprogrammeerd, maar een bepaald % van mensen krijgen die software niet mee bij geboorte. Dat zijn dan psychopaten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht


Eerlijk gezegd, ik heb geen respect voor de regel als dusdanig gewoon omdat het een regel is.
Dat is geen kwestie van respect, maar kwestie van efficiëntie.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik heb respect voor 2 dingen: gemaakte afspraken met anderen, en natuurlijk, de overweging of het schenden van een opgelegde regel wel het risico van de straf waard is. In sommige gevallen is de opgelegde regel een afspraak die ik ook zou maken, dus maakt het geen verschil. In de meeste gevallen volg je dan de regels.
Spijtig genoeg voor u is de westerse wereld complexer.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden