Los bericht bekijken
Oud 19 juni 2018, 18:01   #92
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.425
Standaard

Vlaanderen bij de Nederlanden zou tof zijn, maar ik zie het niet snel gebeuren. Toch niet zo ver gezocht als men denkt. Het is een goede zaak dat er open grenzen bestaan tussen België en Nederland alsook innige samenwerking wat maakt dat de Nederlanden in een zekere zin al verenigd zijn. Staatkundig zie ik dat niet snel wijzigen, jammer genoeg.

Ook zie ik veel parallellen tussen Vlamingen en Nederlanders enerzijds en Tsjechen en Slovaken anderzijds. Beiden hebben elkaar graag en zien elkaar niet echt als vreemdelingen, maar politiek waren we/ze zo lang gescheiden dat een verschil in staatscultuur niet te onderschatten bleek.

Je zou Nederlanders met Tsjechen kunnen vergelijken: zelfzeker, dynamisch, recht voor de raap als gevolg van een mildere verduitsingsdruk en hogere graad van zelfbeschikking. Vlamingen lijken eerder op Slovaken: onzeker over hun identiteit, eerder teruggetrokken als gevolg van lang geen zelfbeschikking te hebben en hun cultuur zien verdrongen te worden door een verhongaarste elite (die sterker voelbaar was dan de Duitse elite in de Tsjechische landen). Slovakije doet het echter goed vandaag de dag en politiek gezien is het een stabieler land dan hun Tsjechische grote broer.

Enkel nu lijkt het, meer dan dertig jaar nadat de Vlaamse Overheid bestaat sinds 1981, dat we min of meer vrede lijken te vinden met onze identiteit. De echo van een verfranste elite was niet lang geleden nog erg voelbaar en in zekere opzichten nooit echt verdwenen.

Men zou het nog vergeten, maar Vlamingen zijn eigenlijk Nederlanders. Nederlanders met een andere staatscultuur maar Nederlanders niettemin.

Laatst gewijzigd door Weyland : 19 juni 2018 om 18:19.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden