Los bericht bekijken
Oud 17 februari 2017, 21:45   #188
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.974
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je wilt het plots over een modaal gezin hebben?
Tiens, eerst sprak je over de modale burger.

Het totaalbudget van een electrische wagen is niet persé duurder dan een fossiele wagen hoor. Wel de aankoopprijs maar dat is natuurlijk maar een beperkt deel van het totaal budget. Door de kleine Vlaamse premie voor een E-wagen kan men vandaag al concurreren met een fossiele wagen, bovendien nog de andere voordelen, geen BIV, vooral geen jaarlijkse wegentaks enz... kijk eens naar de berekening.

Vergelijk eens een Nissan Leaf 30 kWh met pakweg een 11.000 € goedkopere Golf benzine, deze tool maakt het simpel, kies uit kleine middenklasse (C) :
http://www.milieuvriendelijkevoertui...index.html#tco

selecteer: natuurlijke persoon, neem 20.000 km/jaar gedurende 8 jaar, selecteer gemiddeld verbruik:
uitkomst:



Neem ik een zuinigere E-wagen, de Hyundai Ionic Electric is het verschil wel veel duidelijker met de Golf 1,4 TSI (de Hyundai vind ik ook veel mooier, en heeft een ruimere koffer dan de Golf)



Vraag me niet hoe ze aan het duurder onderhoud van de E-wagen komen, mss dat daar een thuisinstallatie van een laadpaal 11 kWh ingegrepen is.
De Leaf is geschikt om rond de kerktoren te rijden. Ik heb er wel 1.100 euro per jaar voor over om met een auto te rijden die (naar de huidig technische mogelijkheden) 500 tot 600 km ver rijdt op één tank en die binnen 2 minuten terug is volgetankt.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.

Laatst gewijzigd door Libro : 17 februari 2017 om 21:46.
Libro is offline   Met citaat antwoorden