Los bericht bekijken
Oud 5 januari 2003, 20:15   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Dit bewijst alleen maar dat ook taalkundigen geen duidelijke grens kunnen aangeven tussen een dialekt en een taal. Een onderscheid is dan ook vaak politiek en gevoelsmatig van aard. Dus heb jij het recht om te zeggen dat de streektalen in Vlaanderen dialekten van het Nederlands zijn, ikzelf dat op zijn minst sommige ervan volwaardige streektalen zijn die in voldoende mate van het Nederlands verschillen, en nog iemand anders dat Nederlands een dialekt is van het Duits of Nederduits. Wie heeft dan gelijk?
De criteria zijn vrij simpel:

(a) volksinstemming: beschouwt het volk de dagdagelijkse spreektaal als een dialect dan wel als een onderscheiden taal?
(b) codificatie: bestaat er een standaardvorm van de taal?

Citaat:
Belangrijker is de vraag hoe de plaatselijke bevolking die verschillen zélf ervaart. Vinden zij de verschillen met de plaatselijke standaardtaal groot genoeg om hun dialekt/streektaal het statuut van streek- of minderheidstaal te geven? Indien ja moet het wel om een inheemse streektaal/dialekt gaan.
Jamaar, wat is het nu: streektaal of dialect???

Enige tijd geleden heb ik trouwens de proef op de som gedaan n.a.v. een les over dialecten in mijn school. Ik begon in mijn dialect tot de leerlingen te spreken, werkelijk in zuiver dialect. En ik wachtte de reacties af. Welnu, de leerlingen vonden dat het dialect wel geschikt was als informeel mondeling communicatiemiddel, maar niet als cultuurtaal.


Citaat:
Westvlams is è toale!
Mao bè n'èè'n't, Wèstvlaoms ès ghèèn taole!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden