Los bericht bekijken
Oud 25 oktober 2022, 11:25   #43529
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
In Nederland vieren veel Nederlanders dat ze de strijd tegen de Spanjaarden gewonnen hebben. Maar ik vind dat er niets te vieren valt. Er was destijds een ordinaire burgeroorlog gaande in combinatie met de strijd tegen een onbuigzaam Spanje en daarna de opsplitsing van de Nederlanden. Ook latere onverdraagzaamheid tegenover de katholieken in het noorden verdient niet de hoofdprijs, is dat dan zo mooi ? Er valt naar mijn idee niets te vieren. Jammer dat alles zo is gelopen.
Ik begrijp u natuurlijk volkomen en ik deel zelfs die mening, maar er is een belangrijke MAAR.....
En daarover heb ik het hier:
https://forum.politics.be/showthread.php?t=190313

Na het starten van die draad heb ik bij verschillende (amateur)historici het licht opgestoken, en ik nu tendeer ik er lichtjes naar van te stellen dat als er geen machtig noorden zou zijn ontstaan tengevolge van de Opstand, en dus Spanje er alleen zou voorgestaan hebben om het hoofd te bieden aan Frankrijk, datzelfde Frankrijk nog met een veel groter stuk der Nederlanden zou zijn aan de haal gegaan. Weet immers dat Spanje in die tijd verschillende keren bankroet is gegaan dat de Republiek daarentegen een supermacht was.

Maar goed, zulke hypothetische bespiegelingen blijven natuurlijk een zeer moeilijke oefening...
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 oktober 2022 om 11:41.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden