Los bericht bekijken
Oud 26 oktober 2022, 10:38   #43538
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.434
Standaard

Wat mij betreft kunnen de Nederlanden pas één worden met wederzijds begrip. Zelf droom ik ervan, maar het staat niet in de sterren geschreven dat het er ooit van zou komen. Ik verwacht gewoon dat het zou botsen tussen Belgen en Nederlanders zonder (ik sluit de Walen niet uit, die zijn als het erop aankomt geen fan van onderdeel van Frankrijk worden, al houden ze van dat land).

Ondertussen kunnen we het beste aan onszelf werken.

Verder heb ik erg veel begrip voor hervormden en gereformeerden. Soms lukt dat beter dan anders en vice versa bestaat evenzeer veel onbegrip. Ik bofte toen ik op Goeree-Overflakkee werkte dat ik erg verdraamzame orthodox gereformeerde collega's had (eentje afvallig en een ander een bekeerling, toegegeven). De schoonmakers waren zelfs bevindelijk gereformeerd en evenzeer topmensen. Eentje was Jehovagetuige, prima persoon verder. Zo kan het ook.

Volgens de leer van Calvijn komen weinig mensen in de hemel terecht en is dit sinds het begin der tijden vastgelegd, maar die mensen maken een grote kans wat mij betreft. Gouden mensen.

Wat mensen zich moeten bedenken is dat zelfreflectie an sich evenzeer onderdeel is van de dubbele predistinatie (ik zie het als geen echte zware contradictie alleszins). Als je erg consequent bent verschillen het katholicisme en de hervormde gezindte niet zo veel van elkaar als het aankomt op de essentie van wat de Bijbel ons leert, slechts een ander pad om tot dezelfde 'goede weg' te komen. Het is enkel dat weinig mensen goede christenen zijn.

Laatst gewijzigd door Weyland : 26 oktober 2022 om 10:53.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden