Discussie: nsv
Los bericht bekijken
Oud 8 juni 2007, 09:40   #39
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grossfaz Bekijk bericht
ik zou wel weten waar ik liever mijn mening had geuit hoor: in het communistische oostblok had mij dat ongetwijfeld een plezierreisje naar Siberië opgeleverd.
In eigen land kun je eveneens voor je mening in de cel belanden als je mening buiten de limieten van de aanvaarde meningsuiting valt. Het enige verschil zit erin dat communisten het aantal aanvaarde meningen veel meer beperkt hebben en dat hun straffen strenger zijn, wat meestal het geval is bij een systeem met een sterke ideologische achtergrond. Het is typisch voor "democratieën" om halfslachtige wetten en halfslachtige straffen te hebben. "Democratie" is een vorm van verval.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Elke ideologie kan ontsporen in ongenuanceerd extremisme. Zowel links als rechts zijn daar vatbaar voor. Eigenlijk beginnen extremen op een gegeven moment zo op elkaar te lijken, dat het bijna onmogelijk is om ze nog echt te definiëren.
Wat "democraten" extreem noemen, is gewoon het hebben van een sterke ideologie en het gebrek aan half-slachtigheid. "Democraten" kennen geen sterke ideologie en zijn daardoor eeuwige twijfelaars en compromissen-sluiters met de ene half-slachtige maatregel na de anderen.

Dat zogenaamde "extreme" ideeën vaak op elkaar beginnen te lijken, heeft te maken met het feit dat zogenaamde "extremisten" eigenlijk gewoon idealisten zijn, en dat die idealen vaak dezelfde voedingsbodem hebben. Wanneer die voedingsbodem gelijk is, leidt dat vaak tot sterk verschillende interpretaties en standpunten, maar zie je bijna steevast opmerkelijke gelijkenissen tussen de kernen van ideologieën, vooral wanneer die ideologieën de tand des tijds hebben doorstaan en dus meer zijn dan puur theoretische visies.
IlluSionS667 is offline   Met citaat antwoorden