Los bericht bekijken
Oud 19 juli 2023, 19:50   #15
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.428
Standaard

Oh zo voorspelbare discussie...

Tuurlijk is iedereen het er mee eens dat die inbrekers gestraft moeten worden.
Inbreken mag immers niet, vaneigens hangt daar een straf aan vast.

Het wordt pas een probleem als iedereen staat te roepen dat die mensen (de slachtoffers waar ingebroken werd) en de buren voor die straf mogen zorgen.

En zelfs dan nog is het begrijpelijk dat men zegt: "Ze moeten van andermans spullen blijven, het is niet meer dan normaal dat ze een pak slaag krijgen."

Maar dat is enkel omdat men niet verder denkt dan de lengte van de neus.

Want burgers het recht geven het recht in eigen handen te nemen is ons regelrecht terugkatapulteren naar het Wilde Westen. En zelfs dan nog zijn er nog mensen te vinden die daar mee akkoord gaan.

Maar laten we ons eens even niet focussen op wat er gebeurd is maar wat er allemaal zou kunnen gebeuren.

Stel dat daar iemand met een revolver had tussengestaan. Die was beginnen schieten. Naar twee mensen die over de grond rollend aan't vechten zijn. Gaan we er maar vanuit gaan dat hij van de eerste keer de dief raakt? Er vanuit gaan dat hij niet mist en zijn 'verloren' kogel aan de overkant van de straat geen onschuldige burger raakt? En zelfs al raakt die de dief: staat diefstal dan voortaan in Belgie gelijk met de doodstraf?? Echt? Diefstal, doodstraf? Zelfs zonder rechtzaak?
Al eens goed over nagedacht waar dat ons gaat brengen?

Want dan kom ik, net als in de vorige draad met het voorbeeld dat ik een dakloze afknal omdat die in mijn vuilnisbak zit te hooien.
En daar kwam natuurlijk een hoop reactie op gaande van "uw vuilnis is niet langer uw eigendom" tot "ja, laten we het maar in het belachelijke trekken" maar niemand (echt niemand) kon mij vertellen of ik al dan niet het recht zou moeten krijgen om die dakloze dood te schieten. Idem de baldadige buurjongen die een bloempot uit mijn tuin pikt.
Allemaal 'moeilijke' voorbeelden natuurlijk. Belachelijke ook. Maar wel realistische als we die weg op gaan.

Dus ja; ik begrijp waar de emotie "rammel ze maar eens goed af" vandaan komt maar als we er wat langer over nadenken is dat iets wat ons naar een hoop miserie gaat leiden.

Ze tegen de grond werken en vasthouden tot de politie er is, geen probleem. En als ik lees dat daar volk genoeg was om te stampen en te slaan mag dat geen probleem geweest zijn.
Maar als je begint met iemand op zijn hoofd te slaan met een glazen fles heeft dat volgens mij niet veel meer met 'in bedwang houden' te maken maar meer met 'jezelf niet meer onder controle hebben' en zo'n situaties zie ik liever niet gebeuren.

Het is overigens treffend dat er buren waren die het hele gebeuren hebben zien gebeuren en die er schande over spraken.
Voor wat er volgens mij gebeurd is, is dat men die dieven niet onder controle wilden houden maar minstens een goed in mekaar wou kloppen of zelfs doden.
En dat is straffen en dat wil ik echt niet aan de bevolking over laten.


Enige oplossing: daadkrachtiger optreden van justitie. Wetten aanpassen. Strenger straffen. En 2 jaar gevangenis daadwerkelijk 2 jaar gevangenis laten zijn. Zodat de burger geen reden meer heeft om het recht in eigen handen te nemen.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden