Discussie: Brexit
Los bericht bekijken
Oud 10 juli 2018, 08:18   #5565
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Als de Britten dus uit dommigheid iets gedaan hebben dat hen de das omdoet, dan is dat een goeie zaak, en vind ik het normaal dat ze dat ondergaan ; het zou verkeerd zijn om ze proberen te beschermen tegen zichzelf.
Behalve dan dat het jammer is dat de Fall Out van die dommigheid ook onze bedrijven raakt.
Tot hoeverre laat je die dommigheden plaatsvinden? Als de buurman in zijn achtertuin een LPG tank staat te lassen, dan mag hij gerust exploderen maar het probleem is dat mijn ruiten ook sneuvelen door de explosie.

En nee dat is niet vergezocht en geen fictie. 8 jaar geleden een paar straten van mij vandaan :

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...tank~a94aa95c/


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Echter, ik ben er niet van overtuigd dat ze zichzelf de das omdoen. Jaja, op economisch vlak, de eerste paar decennia, wel, zoveel is zeker. Als de harde Brexit er komt gaan ze op economisch vlak een paar decennia zwarte sneeuw zien. Maar is dat verkeerd ? Ze gaan er niet aan ten onder gaan, he. Wat U niet afmaakt, maakt U uiteindelijk sterker. De pest, die de Europese bevolking in de 12de - 13de eeuw heeft gehalveerd, heeft uiteindelijk voor het startschot gezorgd van het uit ons middeleeuws hol te kruipen. Een kuur van magere jaren zou de Britten wel eens veel deugd kunnen doen.
Als er een harde Brexit komt zal Groot-Brittanie als entiteit er waarschijnlijk wel aan ten onder gaan. Noord-Ierland terug bij de Ierse Republiek en Schotse onafhankelijkheid om te beginnen.
In die zin is een harde Brexit wel degelijk de -vermoedelijke- ondergang van hun staat zoals ze nu is.
En daarnaast krijg je dan ook nog tal van andere breuklijnen : tussen jonge remainers en oude leavers. tussen Londen en de engelse boerenbuiten etc. etc. De interne divisie tussen de 52% en de 48% is een echte maatschappelijke splijtzwam.
Als je vergelijkt met het Brittain van 120 jaar geleden, is dit dan toch wel een zeer zware neergang en bittere kuur.

Uiteindelijk moet het daarna inderdaad wel beter gaan, Na de neergang komt de onvermijdelijke opgang.
Wie kanker heeft en chemo moet ondergaan zal nadien ook wel weer beter worden.
Maar als je dan een patient tegenkomt die zelf voor die Chemo heeft gekozen, gebaseerd op valse diagnoses van slechte dokters die enkel dachten aan hun inkomen, dan lijkt me dat toch jammerlijk.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden