Los bericht bekijken
Oud 12 februari 2020, 14:20   #2184
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.092
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tamam Bekijk bericht
Ik heb al tientallen boeken gelezen die specifiek over het conflict gaan, toch bedankt voor de aanrader. Welke heb jij gelezen? Enkel deze ?

Persoonlijke aanraders, Lucas Catherine uit Belgie heeft 2 goedgevulde boeken met bronmateriaal.

Israelische historicus Illan Pappe 's "the ethnical cleansing of Palestine" heeft veel bronmateriaal.

Norman Finkelstein is meer ideologisch, maar ook interessant. Enkele essays van Chomsky blijven ook goed..

De twee boeken van Gideon Levy zijn ook de moeite.
We hebben het daar in het verleden al eerder over gehad.
Ik zei je toen dat ik niet hoog oploop met die Lucas Catherine. Veel te vooringenomen, erg eenzijdig in zijn beschrijving en analyse. Hij is heel goed in iets documenteren, maar mist wetenschappelijke methodiek en kan niet vanuit een neutraal perspectief schrijven.
Pappé is net als Morris een gedegen historicus. Enige maar ook belangrijke kritiek : ook weer hier veel te veel een emotioneel meestappen in 1 van de 2 these's en daar morele oordelen aan vastknopen.

Volgens mij moet een goede historicus iets neutraal beschrijven, emotieloos en bijna klinisch. Zoals Morris dat gedaan heeft in zijn boek 1948 A history of the first Arrab-Israëli war. ISBN: 9780300151121

Van Levy en Finkelstein nog niets gelezen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden