Discussie: echt arm zijn is!!!
Los bericht bekijken
Oud 23 mei 2008, 14:11   #52
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Geloof, kerk gezin,waren allemaal bronnen dat vele gezinnen vele kinderen hadden,ook vele monden te voeden
Daar is veel armoede door onstaan in Vlaanderen,vandaar mijn afkeer van de kerk en het geloof

Onlangs was ik samen met mijn eega "feestvarken" (zij werd 60 & we zijn 40 jaar getrouwd). als verrassing had onze oudste dochter "het kwakhuis" opengesteld voor mijn vrouws broers en zussen (3+3) en de oudste zus declameerde het roemrucht episch lied nummer negen. Een hilarisch lied met als thema "zou men treuren om een mondje meer"... tranen hebben we erover gelachen !

Uit jouw post blijkt dat je in deze "kroostrijke gezinnen" een hoofdoorzaak voor armoede ziet.. in de praktijk werden die mondjes echter gevuld : de familie van mijn eega is er een stille getuige van.. om het afsluiten van gas en electra te voorkomen moest men zich wel eens verstoppen in hoeken en kanten, om aan eten te geraken moest men al eens iets oep de poef gaan kopen bij de kruidenier op den hoek & als vader les ging geven in de harmonie
was het geld voor een pilsje (géén kasteelbier) afgeteld. Eén zoon kreeg het voorrecht om voor burgerlijk ingenieur te gaan studeren, de meisjes moesten werken in fabriek of als dactylo/sekretaresse.

Mijn punt is dat het niet de grootte van de gezinnen in de jaren '50 en '60
de bron van veel armoede was - intyegendeel zelfs in die omstandigheden
waren er gezinnen die de eindjes met moeite aaneengeregen kregen en
waarvan sommige kinderen "het gemaakt " hebben.

Ik ga nu ook niet zeggen dat de kroosterijkheid van het gezin absoluut geen "verarmende" factor is - maar een pessimistische attitude en ongeluk op andere gebieden zijn volgens mij toch belangrijkere factoren.
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden