Los bericht bekijken
Oud 14 november 2017, 21:19   #1
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard Wie heeft er een beroepsgeheim?

Naar aanleiding van:

'Hoort een geheim veilig te zijn als het de persoon zelf of een ander kan schaden? Ja, zegt de priester. Neen, zegt de jeugdwerker.

‘Al ging het om zelfmoord, mijn biechtgeheim kon ik niet schenden.’ De Brugse priester Alexander Stroobandt (57) heeft de geloofsovertuiging aan zijn kant, maar de wet mogelijk niet. Het parket wil hem vervolgen wegens schuldig verzuim, omdat hij de hulpdiensten niet belde na de biecht van iemand die nadien zelfmoord pleegde. ‘Ik heb de man ervan proberen te overtuigen geen overhaaste beslissingen te nemen en er goed over na te denken’, zegt de priester. ‘Is het mijn fout dat hij uiteindelijk toch beslist om zich van het leven te beroven?’

Niet alleen priesters komen in moreel en wettelijk moeilijke situaties terecht: verschillende beroepsgroepen in ons land zijn gebonden aan beroepsgeheim of discretieplicht. Hoe gaan deze mensen om met geheimen? Mogen of moeten ze hulp inroepen van autoriteiten en hulpverleners?'


-bron-

Maar het zijn niet alleen priesters, ook artsen, psychologen, of anderen die gebonden zijn aan het beroepsgeheim die met dit probleem te kampen (kunnen) hebben.

We hebben als Belg de plicht om mensen in nood te helpen, maar er is ook het recht op de privacy & het beroepsgeheim.
Voor een deel spreekt de wet dus zichzelf tegen, in functie van hoe ze geïnterpreteerd wordt.

Blijft de vraag.... Wat doe je in zo'n geval ?

Wat dit geval betreft, het dreigen of het zeggen dat je zelfmoord gaat plegen, ligt de zaak zelfs nog ingewikkelder.
In vele gevallen is dit een vraag naar 'aandacht voor hun probleem', ook al zeggen ze het helemaal anders.
De meeste mensen die effectief zelfmoord wensen te plegen gaan dit immers niet op voorhand melden aan 'derden'.

__________________________________________________ ____________________________________________

*** Bij de Zelfmoordlijn 1813 staat er iemand voor je klaar. Elk gesprek is anoniem en gratis. ***
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

Laatst gewijzigd door kojak : 14 november 2017 om 21:24.
kojak is offline   Met citaat antwoorden