Los bericht bekijken
Oud 14 juli 2015, 18:54   #31
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Een erkenning in België van de Limburgse taal zou mogelijkheden geboden hebben op subsidie om deze cultuur te behouden en versterken. Ik zie met lede ogen hoe hier enkele kilometers vandaan in Nederland met behulp van de overheidssteun o.a. een bloei is van streektaalmuziek.

Maar waar het mij in dit topic om te doen is, is de dubbelzinnige houding van de flaminganten. Waar ze met alle mogelijkheden proberen de Limburgse taal af te doen als een dialect (lees: minderwaardige plaatselijke taal, de betweters beseffen niet dat het verschil tussen dialect en taal enkel een politieke keuze is) dat ondergeschikt is aan AN. Maar dan gaan ze wel in Frankrijk wandelen om de verdrukte (streek-)taal haar rechten op te eisen.

Hoe idioot kunt ge zijn.

Daarom mijn vraag: moeten de Duitsers in Rekem (Reckheim) ook gaan wandelen om het gebied van mijn voorouders op te eisen dat tot aan de inval der Fransen Duits gebied was?

bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Rijksgraafschap_Rekem
1795 is 150 jaar later dan de slag van Pene

Belachelijke mensen zijn het, die hier praten van heroveren enz. Maar vooral mensen met een dubbele moraal. Hetgeen ik al dikwijls aangetoond heb.

PS Die pipo's weten waarschijnlijk ook niet dat de taal in Luxemburg en hertogdom Limburg een grote invloed van het Brabants ondergaan heeft na de gebiedsuitbreiding en onderwerping door de Brabanders. (Slag van Woeringen)
Plattdeutsche varianten zijn nu ook erkend in Duitsland. Op internet hoorde ik een man spreken met een sterk Limburgs accent, waarschijnlijk een Ripuarisch Frankische variant van het Limburgs.

Ook andere streektalen zijn in opmars in Duitsland zoals het Nedersaksisch. Nedersaksische varianten zijn er ook in Nederland.

Krijg het gevoel dat het vooral bepaalde Vlamingen zijn die ten koste van de streektalen het Vlaams Brabants vooruit willen schuiven.
Een verkeerde keuze dus.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 14 juli 2015 om 18:58.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden