Discussie: cybertruck specs
Los bericht bekijken
Oud 2 december 2019, 16:50   #86
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ik had mij al verwonderd hoe het kwam dat hij raketten had die hij kon recycleren, en dat de andere hun raketten weggooiden..; Een deel van het antwoord op h et raadsel zit in de metallurgie dus
Engineering is magic.

De klassieke automotive industrie zit vast in een denkpatroon en een manier van werken die er vooral is gekomen door de enorme focus op low cost/high volume. Echter, men is zo goed geworden hier in dat men zelfs niet meer haar eigen methodes en ontwerpen in vraag durft te stellen.

Elon Musk heeft daar lak aan, en bouwt een exoskeleton truck met geharde inox panelen. Waarom ? Omdat het kan, het klopt volgens het ontwerp en door het gebruik van vlakke panelen en een exo-skeleton veel goedkoper was. De klassieke automotive producenten denken daar niet aan omdat dat hun "gewoonte" niet is, en dat zijn gewoontebeestjes.

Bij SpaceX speelt net hetzelfde. Men ontwerpt raketten al 60 jaar hetzelfde. De soyoez is een oeroud ontwerp. Elon gooit daar alles op zijn kop door gewoon eens de engineering vanaf een wit blad opnieuw te doen.

Heerlijk verfrissend en meteen de reden waarom ik fan ben.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden