Discussie: Oorlog tegen Iran
Los bericht bekijken
Oud 21 juli 2019, 10:44   #115
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.717
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Doe daar maar een nul van af. Als uw bronnen dit cijfer naar voren schuiven en denken dat een opstand nabij is zitten ze er volledig naast. Ik vraag me af welke pers deze leugens verspreidt.

Nu ik vind elke executie een te veel.

Realistischer zijn de schattingen van deze mensenrechten groep:

Het blijven schattingen. Maar ook westerse bronnen zoals Amnesty international geven juist een daling jaar na jaar aan van het aantal executies in Iran.
Dat zijn enkel de officiele cijfers van Iran, de meeste gebeuren in het geheim.

In de laatste 20 jaar zijn er 10.000 mensen opgehangen enkel vanwege drugs, handel of gebruik. Dit artikel bespreekt wel een wetswijziging waardoor in 2018 minder executies zouden zijn.

http://www.asianews.it/news-en/Tehra...ath-42796.html

De Iraanse mensenrechten organisatie beweert bewijzen te hebben voor 6000 executies de laatste 10 jaar (2008-2017)
https://en.radiofarda.com/a/executio.../29799863.html

Probleem is dat het een tijdje duurt voordat ze die bewijzen bijeen hebben, het werkelijke cijfer zal zeker 1000 zijn per jaar met uitschieters. Officieel zitten er een 5000 op death row had ik ook gelezen.

Uiteindelijk zal iedereen wel iemand in z'n familie hebben die verdween in de gevangenis, dat moet ergens toch z'n effect hebben. In het gevecht tegen drugs hebben ze ook eens alle mannen van een compleet dorp geëxecuteerd, toevallig natuurlijk dorpen die wat afwijken van de staatsreligie, Koerden enz.

Of er een opstand nabij is betwijfel ik ook al is er politiek wel een beweging naar minder Islam bezig, ik vermoed dat ze dit wat kracht willen geven maar het kan zijn dat ze net het omgekeerde zullen bereiken.

.

Laatst gewijzigd door Hoofdstraat : 21 juli 2019 om 10:46.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden