Los bericht bekijken
Oud 11 maart 2005, 19:52   #50
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jjohanvdb
Aan Distel en Superstaaf: lees eerst eens Bernard Manin, Le gouvernement représentatif (ook beschikbaar in het Italiaans en Engels - de man is van Frans-Italiaanse afkomst maar prof in de VS) en jullie zullen mijn argumenten beter begrijpen. De man is één van de grootste experten rond deze kwesties op aarde.
Uw 'argumenten' zijn zonneklaar.
Je probeert een elitocratie als democratie te verkopen.
Logisch.
Een democratie heeft legitimiteit, daar ze gewild is door de burger(meerderheid)
Geen enkel regime zou het in zijn hoofd halen om hedentendage prat te gaan op zijn elitair of totalitair karakter.

Mijn argument is echter niet één of andere vorm van nw-speak of volksverlakkerij.
Ik besef dat in een democratie de burger souverein is.
Ik kijk vervolgens naar de realiteit en merk dat dit in een louter representatief systeem niet het geval is: de souvereiniteit berust bij een al dan niet verplicht verkozen elite, zonder dat de burger wetgevend werk kan verrichten of het wetgevend werk van haar voogden kan terugfluiten.

Als dan bovendien de harde cijfers aantonen dat zelfs deze 'verkozenen' (for what they are worth) slechts voor 17% van het wetgevend werk instaan, dan kunnen geen duizend expertise-verslagen daar aan lievemoederen: onze particratie is geen democratie.
Hoe vaak sommigen het ook mogen herhalen............
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline