Los bericht bekijken
Oud 5 mei 2021, 13:38   #110
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, er is een verschil tussen de kans in rekening brengen dat er morgen iets gebeurt, en daaruit stellig gaan beweren dat het zo is. Enkel dat laatste is waarzeggerij.

Als ik zeg dat ik morgen een kans heb van 1 op 100 om corona op te doen, is dat heel reeel. Dat wil gewoon zeggen dat van 1000 mensen in mijn situatie, er morgen 10 corona zullen opdoen ongeveer. Dat is geen waarzeggerij, dat is gewoon een schatting van wat er gebeurt, omdat dat de eenvoudige voortzetting is van wat nu al vele dagen gebeurt. Nu goed, misschien zullen het er 8 zijn, misschien 12, maar er zullen er zijn, en het zullen er geen 100 zijn.

DAT is precies wat men bedoelt met "een kans van 1 op 100". Op 1000 mensen zoals ik, zullen er ongeveer 10 prijs hebben. Dewelke, dat weet ik niet. Maar ik ben een van die 1000 mensen.



Uiteraard niet. Als ik een zekere kans heb om maagpijn te hebben, dan is daar voor mij een zeker nadeel aan verbonden. Als ik dood ga van dat middel, is daar een ander nadeel aan verbonden. Ik ga dan de twee risico's vergelijken, en ga voor dat met de kleinste VERWACHTE kost.

Dat is zoals bij de tandarts he. Het kan zijn dat hij U zeer zal doen, dus geeft hij U een verdovingsspuitje. Misschien gaat hij niet diep genoeg met het boortje, en was het spuitje niet nodig. Misschien wel. Er is een zeker embolie risico verbonden met zo een spuitje bij de tandarts. Maar die hevige pijn is ook niet leuk, die je MISSCHIEN zal hebben. De kleine kans op een embolie is een minder grote kost, dan die grotere kans op hevige pijn. Dus neem je dat spuitje.



Nee, maar ik kan van het omgekeerde ook niet zeker zijn. Vandaar dat ik met kansen werk.

Dus ga ik de kansen beschouwen dat ik inderdaad corona opdoe, en dat ik van die corona zwaar ziek wordt en dood ga. Stel dat dat 1 op 10 is, en en 1 op 500. Dan heb ik een kans van 1 op 5000 dat ik van corona dood ga.

Ik zit dus in een groep van 5000 mensen waar 1 van dood gaat, maar ik weet niet of ik dat ben.

Ik zit ook in een groep waar 1 op 100 000 mensen dood gaat van het vaccin, maar dan zit ik maar in een groep van 1 op 50 000 waar ik van corona dood zou gaan, omdat dat vaccin mijn kans om aan corona te sterven door 10 deelt. Alles bij elkaar geeft mij dat, met die twee slechte aflopen, 1 kans op 33 000 om te sterven aan corona / vaccin als ik het vaccin neem.

Dus: ik neem het vaccin niet: ik zit in een groep van 5000 waar 1 dood gaat.

Ik neem het vaccin wel: ik zit in een groep van 33 000 waar 1 dood gaat.

Dat laatste is gewoon gunstiger.
is de kans verwaarloosbaar op complicaties lange termijn na vaccinatie?
bv na 10 jaar ouzo
__________________
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden