Los bericht bekijken
Oud 3 juni 2009, 13:04   #20
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Dit soort scenario's doen mij altijd huiveren. Noord-Brabant en Zeeuws-Vlaanderen zouden dan door de numerieke meerderheid van de Vlamingen niets meer te zeggen hebben. En dat is een probleem, want in Noord-Brabant is men 'hollandser' dan ze durven toe te geven. En in Zeeuws-Vlaanderen ziet men ook wat er met Doel is gebeurd. Die zien het echt niet zitten dat hun mooie provincie wordt verpest door de Antwerpse haven. De Vlamingen zouden dit scenario wel zien zitten denk ik. Gebiedsuitbreiding en geen nare Hollanders. Maar ik sluit me meteen aan bij een verzetsbeweging als ze mijn provincie bij de Vlamingen willen stoppen.
Ik heb uiteraard niet de kennis en macht op een Verenigde Nederlanden zo maar één-twee-drie op de kaart te zetten.
Maar ik denk wel dat regionale samenwerking een eerste vereiste is tot een toenadering, laat staan hereniging.
Omdat ik zie dat die Benelux in de praktijk helemaal niet werkt, al wil deelstaat Nordrhein-Westfalen er nog zo graag bij.
Volgens mij frusteert het belgicisme en het rattachisme een goede werking van de Benelux.
Dan rest slechts een toenadering tussen Vlaanderen en Nederland.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden