Los bericht bekijken
Oud 14 januari 2018, 16:33   #54
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Humanitaire hulp sturen is dweilen met de kraan open. De mentaliteit van die mensen moet veranderen. Ik heb zelf de ervaring met Afrikanen en een algemeen onderschreven gebruik is dat werken voor de vrouwen is. Werken is niet mannelijk, werken is minderwaardig, werken is vies. Dat veranderen is nog moeilijker dan een Belgische wielertoerist te verplichten een bel te gebruiken en ze op een fietspad in de goede richting te doen rijden. Ooit heb ik daar waterpompen geïnstalleerd. Een jaar later ben ik gaan kijken of alles nog naar behoren werkte en wat bleek? De pompen waren verkocht voor oud ijzer en de vrouwen trokken weer 10 km. ver met een pot op hun hoofd naar de waterbron terwijl de mannen op hun gat zaten te praten en te roken. Laat die mensen gewoon gerust en blijf daar weg, de natuur zet alles in evenwicht.
Heb "oud kolonialen" gekend die exact hetzelfde wisten te vertellen. Die vertelden dat de mentaliteit van velen die bvb kwamen om klusjes vragen er in bestond van één of meerdere dagen te komen werken, werden dagelijks betaald, en van zodra het kon bleven ze gewoon een paar dagen weg tot hun geld op was, en dan kwamen ze terug...
Alsof hun toekomst maar liep tot de avond van dezelfde dag.
Met dat soort mentaliteit geraak je natuurlijk niet verder en bouw je niets op. Dat verklaart ook de toestand van wegen en gebouwen aldaar nu. Ze hebben ze gebruikt tot ze in verval waren en dat was dat. De toestand van de plaatsen waar velen nu leven is nu en dan te zien op tv: gewoon koterijen. Ook na een halve eeuw of langer van "onafhankelijkheid" waarin ze het allemaal zelf beter gingen doen...
Die mensen hebben recht op hun eigen mentaliteit en levensvisie. Maar die past hier niet... tenzij ze zo goed als alles "krijgen"!

Laatst gewijzigd door andev : 14 januari 2018 om 16:35.
andev is offline